Kvalitu semien zistíte skúškou klíčivosti

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Sťažnosti našich čitateľov sú také rôznorodé, že ich nie je možné vždy uspokojivo zodpovedať. Za uplynulé dva týždne sa väčšina telefonátov zameriavala na kvalitu semien, sadeníc a tzv. kontajnerovej zelene.

S príchodom jari čoraz viac spotrebiteľov pociťuje prievan v peňaženke. Otázky, ktoré som dostala, sa zatiaľ koncentrovali na semená. Ako sa vraj možno chrániť pred nekvalitnými, ale poriadne drahými semenami.

Domnievam sa, že ma kontaktovali predovšetkým trhovníci, ktorí už musia chystať planty. Veď záhradkár by sotva vedel, že z jedného kilogramu niekoľkotisícového semena mu „vyšlo“ iba zopár nedochôdčat sadeníc. Čo ma najviac udivovalo, je skutočnosť, že volajúci neboli agresívni, ba, akoby sa zmierili s faktom, že sa nedá nič robiť. Veď vraj tak isto nekvalitné sú občas aj semená nakúpené v zahraničí. Naozaj? Nuž ja si teda ochranu predstaviť viem!

Kedysi ešte na prírodovedeckej fakulte nás učili, že existuje tzv. skúška klíčivosti. Odborne sa robí zložitejšie, ale pre obyčajného smrteľníka vyhovuje, ak si pár zrniek nasype na pijavý papier, udržuje ho vlhký niekoľko dní a potom spočíta, koľko semien začína klíčiť. V prípade, že semená nejavia známky života, môže ísť rovno reklamovať do obchodu, kde si ich kúpil. Domnievam sa, že by v uvedenom prípade uspel s reklamáciou aj vtedy, ak semená kúpil v zahraničí. Pravda, ak nezahodil doklad o kúpe!

Reklamovať sa dá síce aj v čase, keď je už semeno v zemi a vyšlo iba zopár jedincov. Je však podstatne ťažšie dokázať, že chybu vo vchádzaní ste si nespôsobili sami. Situácia sa pravdepodobne nezmení ani po začiatku pôsobnosti novely Občianskeho zákona od 1. apríla, pretože dvojročná záruka sa, prirodzene, nebude vzťahovať na potraviny a zrejme ani na semená, rastliny či zvieratá.

Každý rok spotrebitelia míňajú milióny korún na svoje záhradkárske či chovateľské záľuby. Ťažko očakávať, že kvalitu vo všetkých prípadoch ustráži štátny dozor. Na rade je dobre informovaný spotrebiteľ, ktorý si podľa možností ešte pred nákupom zistí čo najviac informácií o materiáli, ktorý kupuje. Nestačí vedieť, aké to bude mať kvety či plody, ale aj podmienky, aké rastlina vyžaduje. Na niektorých balených semenách bývajú aj čiastočné informácie typu akéhosi návodu na použitie.

Oveľa častejšie a aj drahšie sú však semená či cibuľky kupované ako vážené, kde obchodník na obal napíše maximálne druhový názov a gramáž. Tzv. predpredajný servis je u nás zatiaľ v plienkach aj pri priemyselnom tovare. Tobôž sa s ním nestretnete v čase jarného návalu v obchode so semenami. Je teda naozaj na každom z vás, aby si sám zaobstaral dostatočné informácie z dostupnej literatúry alebo prostredníctvom záhradkárskych poradní. Pretože najdrahšie skúsenosti sú tie na vlastnej koži.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?