Po 1. máji príde ešte väčšia konkurencia

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Podľa reakcie našich čitateľov by som mohla venovať záhradkárskej problematike celú sériu článkov. Najčastejšia reakcia bola, že špecializované obchody neuznávajú reklamácie za sadivá.

Vraj v každom prípade je na vine neodborné zaobchádzanie so semenami či plantami zo strany spotrebiteľa. Skutočnosť, že o oprávnenosti sťažnosti je v koncovke oprávnený rozhodnúť iba súd, je v tomto prípade vyslovene protispotrebiteľská. Nikto sa predsa pre pár korún súdiť nebude - takto uvažuje nejeden podnikateľ. A odháňa sťažujúceho sa spotrebiteľa ako obťažujúci hmyz. Teraz už nepíšem iba o semenách.

Stalo sa akýmsi športom, že personál predajne aj pri sťažnostiach na niekoľkotisíc korunovú obuv či odev iba mykne plecom a odporučí, aby ste sa išli súdiť. Zaujímavé je, že to zdanlivo neprekáža majiteľom predajní. Faktom je, že s vybavovaním každej reklamácie je spojená administratíva. A tú nemá nikto v láske. No pozor, dámy a páni podnikatelia - termín vstupu do Európskej únie sa nezadržateľne blíži.

Prakticky 1. mája sa všetky tzv. ochranné dáždniky likvidujú. K slovu príde bezhraničná konkurencia. Márne sa budú reklamné kampane snažiť presvedčiť spotrebiteľov, aby dali zarobiť slovenským výrobcom či predajcom. Ak niekto cudzí bude predávať s úsmevom rovnakú kvalitu a hádam aj za nižšiu cenu, bude ochotne uznávať a vybavovať reklamácie - nepotrvá dlho a naši domáci predajcovia môžu začať vyplakávať, ako ich tá hnusná cudzina ničí. Vzhľadom na našu podivnú politickú scénu nájdu určite zástancov aj v najvyšších zákonodarných či vládnych kruhoch.

Nikdy nepochopím, prečo sa má Slovák uspokojiť s výsledkom nekvalifikovanej či lajdáckej práce, ktorú by v mnohých prípadoch mal ešte aj preplatiť! Nakoniec, onedlho uvidíme, ako sa spotrebiteľ rozhodne. Čo ma však znepokojuje čoraz väčšmi je skutočnosť, že akosi je kontrolná činnosť organizácií na to určených (a platených z našich daní) čoraz menej viditeľná. Z času na čas sa síce objaví v médiách veľkolepý záťah napríklad na kvalitu benzínu. No kde je pravidelný dozor nad každodennými potravinárskymi výrobkami v predajniach?

Úplne bežne sa na pultoch objavujú potravinárske výrobky po lehote spotreby. Je síce pravda, že sú zlacnené: ibaže podľa zákona vôbec nemajú na pultoch čo hľadať. Podobne sa začínajú vo zvýšenej miere vyskytovať napríklad v pekárenských či mäsových výrobkoch rôzne nežiaduce nálezy - vlasy, kúsky povrázkov, útržky fólií. Ba ozvala sa aj spotrebiteľka, ktorá našla injekčnú ihlu v klobáse. Dúfam, že poslúchla moju radu a pošle corpus delicti do televízie a dostane aspoň 2000 korún ako odškodné či nálezné. No to nie je náhrada za nedostatočnú kontrolu!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?