Magistrát posudzuje ambiciózny projekt novej výstavby na Predstaničnom námestí

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Nová staničná hala Hlavnej stanice, administratívne budovy, nákupné centrum, hotel, električky v podzemí, prestavba Pražskej a ďalších ulíc - s tým všetkým ráta projekt prestavby Predstaničného námestia, ktorý posudzuje magistrát.

Zamýšľaná prestavba má zasiahnuť rozľahlú plochu ohraničené zo severu železničnou traťou, zo západu bytovou zástavbou na Pražskej ulici, z juhu zástavbou na Šancovej a Štefanovičovej ulici a z východnej strany zástavbou na Žabotovej ulici. Cieľom novej výstavby je rekonštrukcia hlavnej stanice ako najdôležitejšieho železničného uzla pre medzinárodnú a diaľkovú dopravu a vytvorenie predstaničného komplexu so službami pre širokú verejnosť, čím vznikne atraktívny a reprezentačný priestor hlavného mesta. Na severe územia je navrhnutá nová staničná hala, kde sa na prvom podlaží ráta s nástupišťom a výstupišťom autobusov MHD, na druhom podlaží má byť samotná hala s pokladňami, čakárňami a prístupom k vlakom a na treťom podlaží je navrhnutý vchod zo staničnej haly na predstaničné námestie s vodnou plochou, skrášlené sadovými a parkovými úpravami. Stred územia má zabrať rozsiahle obchodné centrum, kde na prvom podlaží má byť supermarket a sieť malých obchodíkov, pričom v jeho strede je navrhnutá hlavná pešia pasáž prepájajúca Šancovú ulicu so staničnou halou. Na druhom podlaží tohto obchodného centra sa ráta s ďalšími obchodmi a prepojením s budovou novej staničnej haly, na treťom podlaží majú byť opäť obchody, ale aj stravovacie zariadenia (food court), ľadová plocha, diskotéka a bowling center. Nad obchodným centrom má byť aj vyhliadková veža.

Na juhu a severozápade územia sú navrhnuté dve administravíne centrá. Prvé z nich má mať 22 podlaží (druhý variant ráta s dvoma stupňovito riešenými budovami so 6, 12 a 15 podlažiami), druhé má mať 12 podlaží. Na severovýchode územia má byť 12-podlažný hotel s vyše 500 lôžkami. Parkovanie pre všetky tieto objekty majú zabezpečiť parkovacie garáže s vyše 1800 miestami. Ich súčasťou má byť aj prevádzkový tunel, v ktorom má byť električková trať, obratisko a terminál. Oproti súčasnému stavu má byť električková trať presmerovaná do stredu komplexu, zmeniť sa má aj trasa trolejbusov, ktoré by mali jazdiť po Žabotovej ulici. Dopravné nároky tohto komplexu má vyriešiť rekonštrukcia Pražskej ulice, na ktorej s ráta s osobitnými jazdnými pruhmi pre mimoúrovňové sprístupnenie predstaničných priestorov, vybudovaním súbežnej komunikácie v smere na Lamač a ďalšími dopravnými stavbami.

Skrátka, celý priestor Predstaničného námestia sa má zmeniť na nepoznanie. Zmiznúť má prístavba hlavnej stanice z roku 1987, tenisové kurty, detské ihrisko, budovy ŽSR na Pražskej ulici a iné objekty. Veľkolepý projekt, na ktorom sa podieľa okrem bratislavského architektonického ateliéru MARKROP aj londýnsky ateliér CHAPMAN TAYLOR a spoločnosť Pudos Plus, by sa mal realizovať v najbližších rokoch.

Páčil sa vám článok?