Ako zvyčajne stavbári nemeškajú, vinu na predlžovaní stavby lávok nesú iní

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Päť petržalských lávok ponad cestnú komunikáciu a železnicu je veľmi diskutovanou bratislavskou témou, hoci dopravná bariéra nie je novinkou, sužuje Petržalčanov, odkedy sa do sídliska nasťahovali.

Pravdou však je, že dobudovaním diaľnice sa pre obyvateľov tejto mestskej časti stane bez lávok pravý breh Dunaja, ktorý im má byť rekreačným zázemím, celkom nedostupný a výrazne sa sťaží prístup do mesta. Petržalka by potrebovala nielen tieto lávky, ale ešte aj šiesty most, výlučne pre peších. Pomohlo by to aj mestu. Nemožnosť dostať sa do priestorov Sadu Janka Kráľa, na cyklistickú trasu, futbalový štadión budú riešiť len intenzívnejším využívaním mostov. Samozrejme, zaťažia najmä tú časť centra, ktorú otvorenie Mosta Apollo neodbremenilo.

Situácia je ozaj alarmujúca, pretože do odovzdania diaľnice zostáva podľa stavbárov len pár dní, čo znamená, že sa zrušia aj provizórne (a miestami ilegálne) prechody cez Einsteinovu a stavenisko diaľnice. A to ešte v septembri tohto roku pre Bratislavské noviny zodpovední pracovníci Doprastavu opakovane vyhlásili, že akcia lávky sa skonči odovzdaním hotových objektov v novembri a decembri tohto roku. S výnimkou jednej, kde nie sú v poriadku dokumenty a stavebné povolenie. Národná diaľničná spoločnosť ako investor i Doprastav ako dodávateľ obviňujú mestskú časť z toho, že nesie vinu na nedokončení lávok a že preto ich odovzdá až v máji budúceho roku.

Starosta Vladimír Bajan protestuje a jeho hovorkyňa tvrdí, že už v tejto veci oslovil aj štátneho tajomníka rezortu dopravy, aby našli spôsob, ako zo zamotanej situácie čo najskôr vyjsť von. Podľa petržalskej samosprávy sa miestny úrad snaží urobiť všetko pre to, aby povoľovacie a rozhodovacie konania prislúchajúce miestnemu stavebnému úradu sa uskutočnili čo najskôr. Petržalka zároveň poukazuje na to, že chybu urobila sama diaľničná spoločnosť už na samom začiatku, keď žiadala o stavebné povolenie nesprávny úrad. „V konaniach, ktoré Petržalka začala, však opäť Národná diaľničná spoločnosť buď nemá vyrovnané vlastnícke pomery, alebo nedodala potrebné podklady a dokumenty,“ argumentuje hovorkyňa Milka Podmajerská. Podľa nej mal investor tieto stavby zle pripravené od samého začiatku.

Bez dôkladnej analýzy všetkých dokumentov nie je ľahké jednoznačne vyriecť, kde sa naozaj zabrzdilo administratívne konanie. Faktom však je, že ešte pred začatím stavby investor sľuboval, že lávky odovzdá aj keď len provizórne - zatiaľ môžu občania užívať len dve, kým tri, ktoré by mali niesť oveľa väčšiu záťaž, budú až o pol roka. Z toho vyplýva druhý fakt - keby investor a dodávateľ ustavične nepredlžovali termíny (prvú lávku mali odovzdať v roku 2003, poslednú v roku 2004), skôr by sa prišlo na chyby v stavebnej dokumentácii a tie by už dávno boli odstránené. V krajnom prípade - dnes by už fungovali štyri lávky a nie dve.

Páčil sa vám článok?