Obmedzenie vjazdu má svoje za aj proti

14.5.2008
0
Páčil sa vám článok?

Veľké stavebné autá a mechanizmy ničia dlažbu, zamorujú exhalátmi a hlukom okolie, spôsobujú zápchy v centre mesta. Či je možné legálne ich vylúčiť z dopravy v centre Bratislavy, sme sa spýtali starostu mestskej časti Staré Mesto Andreja PETREKA.

- Určite existuje riešenie, aby bolo obmedzenie vjazdu legálne. Všeobecne záväzné nariadenia môže napríklad stanoviť maximálnu hmotnosť vozidla, povedzme na vjazd do pešej zóny na 3,5 tony. V prípade stavebných vozidiel by to však mohlo znamenať predraženie stavieb. Ak by sme nedovolili vjazd domiešavaču, trvala by betonáž dvojnásobne dlhšie. Neviem si predstaviť, ako sa priváža betón v malých množstvách, na stavbách sa prelieva a manipuluje sa s ním ručne.

Iste to stavbu predraží, ale stavby sú súkromné, s tým by mal staviteľ kalkulovať.

- Dopadá to však aj na komunitu. Otázka je, či obmedzíme kapacity s tým, že nás stavba bude dvojnásobne dlhšie obťažovať ďalšími obmedzeniami, alebo sa zmierime s tým, že veľké autá narobia škody, ale primerane zaplatia za každý vjazd. Už teraz je to, myslím, šesťtisíc korún. Ak by bola vôľa poslancov, mohli by sa všetky tieto poplatky venovať na údržbu komunikácií. Teda je tu dilema, protirečenie - vpustiť a inkasovať, alebo neinkasovať a čakať? Žiadal by sa odborný posudok, ktoré riešenie je lepšie a efektívnejšie.

Lenže stavbári, napríklad na Gorkého ulici, používajú neprimerane veľké autá aj na odvoz odpadu, ktorý by efektívnejšie odviezli menšími autami.

- Všeobecne záväzným nariadením pre zásobovanie v pešej zóne sme stanovili maximálnu hmotnosť vozidiel tri a pol tony. To však naozaj nemožno uplatniť pri stavbe. Napokon územie mimo pešej zóny, a to je aj Gorkého ulica, je úplne rovnocenné s inými ulicami v meste i v jeho priemyselných štvrtiach, kde obmedzenia nie sú. To by sme museli určiť, do ktorej zóny môžu, kde nie a prečo. V súčasnosti je naozaj naším hlavným motívom v tomto smere snaha o to, aby stavby trvali čo najkratšie.

Zhováral sa Gustav Bartovic
NÁŠ ROZHOVOR

Páčil sa vám článok?