Poplatky by mohli regulovať aj výstavbu
Návrh zákona o miestnom poplatku za zaťaženie pozemných komunikácií, ktoré pripravilo hlavné mesto s podporou primátorov krajských miest, zaslal primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský (KDH) na Úrad vlády SR i ministerstvo financií.
Podľa primátora Bratislavy v hlavnom meste pribudne za jeden rok približne 3 až 5-tisíc parkovacích plôch v rámci jednotlivých investičných aktivít. Zákon má umožniť miestnym samosprávam riešiť otázky prehusťovania dopravy v miestach, kde je koncentrovaná intenzívna investičná výstavba a kde sa sústreďuje väčšie množstvo ľudí a dopravných prostriedkov.
Navrhovaná výška jednorazového poplatku za jedno parkovacie miesto je desaťtisíc korún. Výška poplatku nie je fixná a podľa uváženia ju môže stanoviť samospráva mesta či obce. Napríklad v Bratislave by podľa A. Ďurkovského mohla byť táto suma výrazne vyššia.
„Pre nás je to minimalistický návrh, my hovoríme o niekoľkých desiatkach tisíckach korún za jedno parkovacie miesto,“ uviedol. Podľa neho mesto už dnes vyzýva investorov, aby sa spolupodieľali na výstavbe a rozširovaní komunikácií, ktoré úplne nemusia súvisieť s ich stavbami. Investori sú ale v súčasnosti v zmysle územných rozhodnutí povinní vybudovať len prístupové komunikácie k svojim objektom - napríklad pásy na odbočenie.
Návrh spoplatnenia na základe počtu parkovacích miest platí pre stavby s viac ako desiatimi parkovacími miestami. Tento počet je podľa primátora absolútne jasný pri každej stavbe, nedá sa spochybňovať a je jasne definovaný. Každá budova má podľa neho v rámci stavebného povolenia definovaný počet parkovacích miest, ktoré stanovuje dopravná norma. Preto toto kritérium umožní jasne stanoviť výšku poplatku. Primátor konštatoval, že v iných krajinách je výber poplatku stanovený napríklad zastavanou plochou pozemku, alebo naopak za úžitkovú plochu objektu, ktorý je na danom pozemku postavený. To znamená, že čím väčší je objekt, tým je spoplatnený vyššou sumou.
Vybrané poplatky za zaťaženie pozemných komunikácií investormi, by mali byť podľa primátora investované do cestnej infraštruktúry mesta a ide o investície do budúcnosti. V hlavnom meste je momentálne podľa neho taký trend, na základe ktorého si každý investor uvedomuje, že môže dobre predať a prenajať objekt len v prípade, keď poskytne adekvátny počet parkovacích miest. Naopak, zo strany miest existuje tlak, aby sa počet parkovacích miest znižoval. Primátor v tejto súvislosti poukázal napríklad na lokalitu Kamenného námestia, kde investor požadoval tisíce parkovacích miest. Znamenalo by to úplné upchatie komunikácií v centre.
(rob)