Čo bráni vzniku pešej zóny medzi Malým a Veľkým Draždiakom?
Zdroj: Marian Dekan
„To, čo je pre Bratislavčanov Železná studnička alebo Horský park, to je pre Petržalčanov lesopark medzi Malým a Veľkým Draždiakom,“ hovorí petržalská a mestská poslankyňa Elena Pätoprstá. Už od roku 2008 sa zasadzuje o zabezpečenie prístupu k chatám pri Malom Draždiaku, a tým za uzavretie cesty prechádzajúcej lesoparkom pre autá.
Upozorňuje aj na ochranu vody v jazere a potrebu nahradiť žumpy v osade na brehu za kanalizáciu. V roku 2008 bola ešte ako občianska aktivistka členkou Odbornej komisie občanov (OKO), ktorá spustila petíciu Za zachovanie voľnej prírody v lesoparku Draždiak. Tá bola reakciou na vtedajšiu Urbanistickú štúdiu Lesopark Draždiak. Podľa štúdie bolo napríklad v pláne prepojiť Malý a Veľký Draždiak kanálom, voči čomu sa verejnosť ohradzovala aj pre zlú kvalitu vody v Malom Draždiaku. Po pripomienkach bola napokon štúdia zmenená, kanál zrušený, a vtedajšie vedenie magistrátu, naopak, sľubovalo v prvej etape premeny lesoparku vybudovať cestu pre chatovú oblasť a následne zrušiť cestu idúcu cez park.
Lenže zostalo len pri plánoch. „Keď som sa stala v roku 2014 poslankyňou, podarilo sa mi presadiť, že všetky veľké križovatky v Petržalke budú bezbariérové. Povzbudená týmto úspechom som sa zamerala na pešiu zónu medzi Malým a Veľkým Draždiakom, kde by sa konečne zamedzilo kolíziám medzi autami, cyklistami a chodcami,“ hovorí poslankyňa.
Zdroj:
Marian Dekan
V súčasnosti tadiaľto jazdia aj autá.
V aktuálnom volebnom období, v roku 2019, dala spoločne s vtedy ešte mestským poslancom Jánom Budajom a Petrom Hochschornerom dokopy financie zo svojej poslaneckej priority na vyhotovenie projektovej dokumentácie k obslužnej komunikácii od Kutlíkovej okolo areálu Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS) k obytnej zóne pri Malom Draždiaku. Ak by sa totiž ľudia dostali k svojim domom pri jazere od Kutlíkovej, nemuseli by jazdiť naprieč lesoparkom.
Sviatočne vysvietená MOM-ka: Covidové Vianoce tu robia krajšie
Vianočný stánok, ktorý o klientov nemá núdzu a nikdy ho nezavrú. To bolo prvé, čo nám napadlo, keď sme si na Farského všimli vysvietené mobilné odberové miesto. Vyzdobený stánok s punčom „cez okienko“ len pár metrov od MOM-ky to také isté nemá. Napriek tomu na sviatočnú atmosféru nerezignoval.
„Ide o 200-metrový úsek, ktorý nepotrebuje náročnú projektovú dokumentáciu,“ vysvetľuje. „Obslužná komunikácia nie je problém ani z hľadiska územného plánu. Konzultovala som návrh aj s Andrejom Kovarikom, ktorý bol donedávna splnomocnencom primátora pre životné prostredie a projekt veľmi podporoval. Výruby pre obslužnú cestu sú totiž minimálne, lebo cesta v lese by zväčša viedla v prirodzenom koridore vytvorenom chodcami a cyklistami. Ide o mestské pozemky, časť z nich patrí BVS, v ktorej je mesto hlavný akcionár, takže nič nebráni tomu, aby to bolo za rok hotové.“
Zdroj:
TV Bratislava
Následne je možné v budúcnosti zrealizovať popri ceste aj kanalizáciu, ktorá v chatovej oblasti chýba. Aktuálne chatová osada Malý Draždiak používa len žumpy a poslankyňa upozorňuje na riziko presakovania fekálií do vody jazera. „Kanalizácia je však časovo náročnejšia z hľadiska realizácie Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou,“ vysvetľuje Elena Pätoprstá, prečo nechce aby sa kvôli prípojkám čakalo s výstavbou cesty z Kutlíkovej. Vytvorenie pešej zóny na časti cesty Starhradská v lesoparku považuje za prioritu z hľadiska bezpečnosti ľudí.
Magistrát sme oslovili s otázkou, v akej fáze je projekt obslužnej komunikácie z Kutlíkovej a kedy by mohol byť zrealizovaný. „Situáciu sme preverovali na odbornom oddelení, ktoré zodpovedá za dopravné stavby. V prípade vyčlenenia finančných prostriedkov na ďalší rok, spustíme prípravné procesy na jeho realizáciu,“ reagovala stručne hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.
(in)