Obyvatelia Pifflovej: Pre 50 metrov budeme obchádzať celé sídlisko!

12.10.2021
0

Zdroj: (in)

Páčil sa vám článok?

„Pre 50 metrov navrhovanej jednosmernej ulice sa nám cesta autom z Prístavného mosta na Pifflovu ulicu predĺži o takmer dva kilometre. Ak sa budeme chcieť dostať na Most SNP o viac ako kilometer. Mesačne najazdí jedno auto o sto kilometrov viac! Toto ´zelený´ magistrát netrápi?“ sťažujú sa obyvatelia Pifflovej v súvislosti so značením zóny Dvory 4 v rámci PAAS.

Značenia prvých zón celomestskej parkovacej politiky sa už stretlo s viacerými protestmi obyvateľov. V Krasňanoch mesto priznalo, že obyvatelia poznajú svoju lokalitu najlepšie a zobralo do úvahy ich výhrady. To isté očakávali obyvatelia Pifflovej. Zatiaľ bez úspechu.

Miestni z Pifflovej parkujú väčšinou na veľkom parkovisku pri Mall Shope, pretože parkovacie miesta pred ich domom bývajú obsadené. Lenže z Farského sa na toto parkovisko po zjednosmernení Černyševského už nedostanú. A naopak, z parkoviska vychádza podľa miestnych denne 90 percent áut doprava, na Most SNP. Po novom budú musieť ísť „do lievika“ k električkám, kde sa výrazne zvýši počet áut. „Áno, táto križovatka bude zaťažená najviac. Je to daň za to, že upokojíme stred sídliska,“ priznal aj na online stretnutí dopravný projektant Ondrej Májek. „Ale taký zásah do života obyvateľov sa nerieši online a ešte cez dovolenkové obdobie. Opakujeme, že nás nik vopred neinformoval o zámere magistrátu. Tu platí staré ´o nás bez nás´,“ hovorí jeden z obyvateľov Róbert Földeš.
Preto žiadajú magistrát prehodnotiť 50-metrový úsek Černyševského medzi križovatkami Pifflova – Farského. Preň totiž po absolvovaní väčšieho nákupu v TPD, Tescu či Bille budú musieť prejsť namiesto 400 – 500 metrov dva kilometre cez tri semafory, len pre 10 metrov pri odbočení z Farského na parkovisko. Budú chcieť ísť autom z parkoviska pre väčší náklad pred vlastný vchod? Neprejdú sto metrov, ale budú obchádzať celé sídlisko.

Zdroj: Google Maps

Ak sa budú chcieť obyvatelia Pifflovej dostať na Most SNP z parkoviska pri Mall Shope, budú obchádzať polovicu štvrte.

„Keď budú denne podobné obchádzky robiť všetci, viete, aká je to uhlíková stopa? Ochrana životného prostredia a najmä záväzok Slovenskej republiky z hľadiska znižovania emisií uhlíka ale zrazu nie sú podstatné,“ konštatuje ďalší z miestnych Viliam Podhorský.

„Na magistrát sme poslali desiatky argumentov. Na všetky reagujú rovnako - systémom Ctrl C – Ctrl V. Pointa? Občania, zvyknite si,“ pridáva sa Róbert Földeš. „Budeme denne obchádzať celé Dvory 4 a oni to nazvú „drobný diskomfort vyvážený benefitmi“. Akými?

Zdroj: Google Maps

Taktiež z obchvatu sa domov dostanú po oveľa dlhšej trase (modrá) ako doteraz (červená).

„Jedným z hlavných dôvodov pre zjednosmernenie týchto ulíc je zvýšenie legálnej kapacity parkovania – šírkové pomery komunikácie neumožňujú vyznačenie parkovacích miest a zachovanie obojsmernej premávky,“ začína odpoveď magistrátu. „Parkovacie státia aj šírka komunikácie majú nejaké normy, ktoré sa musia dodržiavať aj s ohľadom na bezpečnosť chodcov alebo prejazdu integrovaného záchranného systému. Ďalším z dôvodov je, že je to opatrenie na utíšenie tranzitujúcej dopravy, na tranzit sú dimenzované predovšetkým nadradené cesty, kde je aj vyššia rýchlosť. Dôvod, prečo sa mesto snaží znižovať tranzit cez sídlisko, je hlavne zvýšenie bezpečnosti pre chodcov a deti, zníženie emisií v obytnej zóne, zníženie hluku v obytnej zóne a väčší komfort pre obyvateľov, aj tých, čo nevlastnia auto. Uvedomujeme si, že zmenou v riadení premávky narušíme niektoré zvyky občanov, ale veríme, že si občania postupom času zvyknú práve kvôli benefitom vyplývajúcich priamo zo zjednosmernenia, a to je zachovanie parkovacích státí. Rozumieme, že bude nutné, aby si obyvatelia zvykli na nový systém. Na prvý pohľad sa to môže zdať nepríjemné, ale veríme, že táto zmena povedie z dlhodobého hľadiska ku kvalitatívnemu zlepšeniu života obyvateliek a obyvateľov.“

Tieto argumenty sú pre obyvateľov nedostatočné. „Chceli nám zachovať parkovacie miesta? Je ich tu menej ako doteraz a radšej oželieme tých desať miest popri ceste, ak nám nechajú obojsmernú premávku,“ tvrdia. „Benefitom má byť utlmená premávka? Veď my tu žiadnu intenzívnu premávku nemáme! Maximálne, keď je havária na Einsteinovej. Autá tu jazdia 30km/h, máme tu spomaľovače, každých pár metrov priechody. Že neprejde dieťa cez cestu? Nezmysel. Skôr sa obávame, že kolízie nastanú po zjednosmernení, pretože mnoho áut kvôli tým pár metrom, ktoré ich delia od Farského k parkovisku, poruší zákaz vjazdu.“

Preto žiadajú zrušiť navrhovanú jednosmernú premávku na Černyševského od Pifflovej po Farského. „Celá Pifflova je rovnako široká ako navrhovaná jednosmerka. Taktiež Farského od Billy, ale tá už môže byť obojsmerná... Tu neplatia normy pri podstatne hustejšej premávke? Chceme problém riešiť, vyzývali sme pracovníkov magistrátu, aby prišli za nami osobne a mohli sme im situáciu vysvetliť. Zatiaľ bez odozvy,“ dodáva Róbert Földeš s tým, že rezignovať neplánujú.(in)

(in)

PAAS až od januára

Spustenie celomestskej parkovacej politiky, vrátane Dvorov 4, bolo odložené na 1. 1. 2022.

Mesto posúva spustenie registrácií do systému regulovaného parkovania pre prvé tri zóny (Tehelné pole, Krasňany a Dvory 4) na 1. december 2021 a samotnú reguláciu a kontrolu parkovania na január 2022.
Dvory 4 budú zatiaľ fungovať ako zvyšok Petržalky - na tzv. “modrých” parkoviskách budú môcť parkovať len rezidenti s parkovacou kartou mestskej časti. Mestská časť bude kontaktovať všetkých držiteľov súčasných parkovacích kariet s možnosťou “preklopenia” na bezplatné rezidentské karty, s ktorými budú môcť parkovať v celej Petržalke (na tzv. “modrých” parkoviskách).

(kr)

Páčil sa vám článok?