Spoločnosť Metro Bratislava asi zrušia

31.10.2006
Páčil sa vám článok?

Spoločnosti Metro Bratislava, a.s., ktorá je hlavným investorom výstavby Mosta Apollo, už žiadne nové projekty nedajú, zrejme ju zrušia. Hlavná úloha, pre ktorú bolo Metro Bratislava založené je splnená.

Okrem postavenia mosta zrekonštruovala spoločnosť aj súvisiacu križovatku Košická - Miletičova. Ako ďalej informoval bratislavský primátor Andrej Ďurkovský, rozšírenie Prístavnej ulice, ktoré je tiež potrebné pre lepšiu priepustnosť premávky v okolí Mosta Apollo, by už mala urobiť iná spoločnosť.

„Bol by som radšej, keby to prevzal buď Generálny investor Bratislavy alebo niektorá iná z našich mestských investorských spoločností, aby sme spoločnosť Metro nezaťažovali takýmito úlohami,“ povedal A. Ďurkovský. Podľa neho existencia spoločnosti Metro Bratislava, ktorej akcionármi sú mesto a štát, nie je podmienená ani splácaním úveru vo výške 45 miliónov eur, ktorú si vzala na výstavbu Mosta Apollo. „Celý úver prevzal pod svoju starostlivosť štát, takže za neho ručí,“ dodal A. Ďurkovský s tým, že o existencii spoločnosti Metro Bratislava bude rozhodovať až novozvolené mestské zastupiteľstvo.

Ako uviedol generálny riaditeľ Metra Bratislava Ladislav Csáder, spoločnosť zastaví aj ešte nedokončené odčerpávanie ropy, ktorá vytiekla do podložia po bombardovaní rafinérie Apollo v Bratislave na sklonku druhej svetovej vojny. Práce by sa mali skončiť zhruba v polovici novembra, Metru Bratislava sa totiž nepodarilo získať viac peňazí, ako sa na odstránenie ekologickej záťaže vyčlenilo z rozpočtu na výstavbu Mosta Apollo.

Spoločnosť má k dispozícii 412 miliónov korún, od začiatku prác v júli minulého roku sa im doteraz podarilo odčerpať vyše 4-tisíc ton ropy. Vyťaženú ropu spracúva banskobystrická firma Detox, ktorá z nej vyrába vykurovací olej. Za odstránenie ropy mal štát zaplatiť združeniu firiem Detox a Istrex vyše 300 miliónov korún. Podľa Csádera vyčistili územie, ktoré zasahuje do stavby Mosta Apollo, vyčistiť zvyšok by trvalo ďalší rok. Potvrdil, že nové projekty už nemajú, ich dcérska spoločnosť Metro Investing však robí dozor na rôznych stavbách Národnej diaľničnej spoločnosti. Na otázku, či by podľa neho bolo zrušenie Metra Bratislava odôvodnené, odpovedal, že „ak sa akcionári rozhodnú, že nás zrušia, tak nás zrušia, k tomu sa ja vyjadrovať nebudem.“

Zámer založiť spoločnosť Metro Bratislava schválili mestskí poslanci v júni 1997, do obchodného registra bola zapísaná 20. novembra toho istého roka. Stopercentným akcionárom bolo mesto, ktoré v roku 1998 spoločnosť poverilo investorskou a organizačnou činnosťou súvisiacou so stavbou piateho bratislavského mosta cez Dunaj. Vo februári 2001 vstúpil do spoločnosti štát, akcionármi sú v súčasnosti Bratislava so 66-percentným podielom a ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií s 34-percentným podielom.

Páčil sa vám článok?