Nové pravidlá parkovania: Viceprimátorka Tatiana Kratochvílová prezrádza, ako by mala fungovať

28.7.2019
0
Tatiana Kratochvílová

Zdroj: FB Tatiana Kratochvílová

Páčil sa vám článok?

Bič na vodičov - neplatičov je prvým viditeľným krokom v rámci príprav Bratislavy na novú parkovaciu politiku. Po uliciach Starého Mesta už jazdí testovacie auto, ktoré raz-dva odhalí previnilcov. Viceprimátorka TATIANA KRATOCHVÍLOVÁ vysvetľuje, ako by mala kontrola férového parkovania fungovať, na čo sa máme pripraviť a čo ešte nie je jasné.

Okrem množstva iných technických vecí súvisiacich s novými pravidlami parkovania chce magistrát investovať aj do kontroly vodičov, ktorí zaparkujú načierno, bez platenia. Aká dôležitá je táto „represia“?

Regulované parkovanie je jedným z nástrojov, ako z Bratislavy urobiť živé a zdravé mesto. Zavádzanie parkovacej politiky, s ktorým súvisí skvalitnenie mestskej hromadnej dopravy či vytváranie peších zón – to sú veci, na ktorých v súčasnosti pracujeme. Pripravujeme projekty, ktoré majú zabezpečiť, aby sa Bratislava aj v tejto oblasti stala skutočne európskym mestom. A je zrejmé, že úspech parkovacej politiky bude závisieť tiež od toho, ako bude fungovať kontrola dodržiavania jej pravidiel. Teda od toho, nakoľko bude kontrola vodičov kvalitná, účelná. Jedným z nástrojov tejto kontroly je monitorovacie inteligentné vozidlo, ktoré práve testujeme.

Spoločnosť z Olomouca ho požičala mestu na dva mesiace. Pritom jej predstavitelia otvorene hovoria, že sa chcú zúčastniť na výberovom konaní, kde sa rozhodne o obstarávateľovi tejto služby... Ako prišlo k tomu, že padla voľba práve na túto súkromnú firmu?

My sme si ju nevybrali, postup bol opačný. Spomínaná spoločnosť nám sama  ponúkla možnosť otestovať ich technológiu. Ponuku sme prijali, každá skúsenosť je cenná. Tým skôr, že ich auto uspelo pri monitorovaní parkovania v rezidentských zónach v Trenčíne, kde ho v rámci Slovenska odskúšali ako prví. Ale v každom prípade to nie je o tom, že by mala táto firma získať oproti iným záujemcom nejakú výhodu pri verejnom obstarávaní.

Prečo to isté auto s tým istým technologickým vybavením testujeme aj v Bratislave? Nestačili nám skúsenosti z Trenčína?

Nestačili. Chceme získať vlastné poznatky, skúsenosti z našich, bratislavských ulíc. Vždy je lepšie mať svoju skú­senosť ako inú, sprostredkovanú. Využitie tejto technológie bude slúžiť predovšetkým na to, aby sme si v prvom rade urobili analýzu celého procesu, teda kontroly parkovacej politiky. A v druhom rade chceme naše dvojmesačné skúsenosti využiť pri príprave kvalitného zadania na obstarávanie tejto služby. Je veľmi dôležité, aby sme ho pripravili bezchybne.

V súčasnosti sa v Bratislave testuje iba jedno inteligentné monitorovacie auto. Ako to bude po zavedení parkovacej politiky do praxe?

Parkovacia politika, teda zavádzanie a vyznačovanie spoplatnených zón, sa bude uplatňovať postupne, malo by to byť od roku 2021. Čiže aj potreba technológie na kontrolu férového parkovania sa bude vyjasňovať postupne. To znamená, že dnes je predčasné hovoriť o tom, koľko takýchto technológií budeme v Bratislave potrebovať. Všetko bude závisieť od intenzity zavádzania rezidentských zón.

Aspoň odhadom: Koľko „chytrých“ monitorovacích áut plánuje mesto kúpiť?

Neviem na to odpovedať. Teraz sú na rade mestské časti, ktoré si musia určiť spoplatnené zóny, budú sa tiež vytvárať projekty dopravného značenia a potom pripravovať ich realizácia... Od počtu rezidentských zón bude závisieť aj potreba kontroly. Ale neudeje sa to tak, že v celom meste začne platiť parkovacia politika naraz. A je veľmi pravdepodobné, že parkovacie zóny nebudú na území celého mesta. Vzniknú tam, kde je problém s parkovaním, a v čase, kedy je potrebné parkovanie regulovať. Chcem zdôrazniť, že mesto nemá záujem na tom, aby na parkovacej politike zarábalo. Základný princíp je regulácia parkovania a skvalitňovanie verejného priestoru.

Znamená to, že niekde sa zavedú 24-hodinové platené parkovacie zóny, inde budú vodiči platiť iba počas pracovného dňa alebo len večer.

Áno, a budeme pritom vychádzať zo skúseností mestských častí. Osobne som bola pri zavádzaní rezidentských zón v Karlovej Vsi, kde sa spoplatnený čas určoval nielen podľa skúseností mestskej časti, ale aj v spolupráci s obyvateľmi. No tým sa to neskončilo. Po niekoľkých mesiacoch sa účinnosť regulácie parkovania opäť vyhodnocovala a znova sme komunikovali s ľuďmi či mestskou časťou, aby sme poznali ich skúsenosť. Podľa nej sa potom spoplatnený parkovací čas potvrdzoval alebo posúval na iné hodiny... Len poznamenávam, že toto bola úplne bežná prax všade, kde sa zavádzala parkovacia politika, či v Prahe, vo Viedni alebo v Amsterdame. Vždy sa v nejakom čase zmenila, teda upravila tak, aby vyhovovala základnému účelu.

Čo bude nasledovať po otestovaní inteligentného monitorovacieho vozidla?

Najskôr si vyhodnotíme skú­senosti z testovania. Nasledovať budú procesy, ktoré súvisia s prípravou parkovacej politiky, samozrejme, vrátane kontroly jej pravidiel. Musíme obstarať projektantov a následne dodávateľa napríklad dopravného značenia a ďalších súčastí parkovacej politiky. A to trvá istý čas. V každom prípade chceme všetko pripraviť tak, aby od roku 2021 mohli začať parkovacie zóny postupne fungovať.

Kedy príde na rad konkrétne obstarávanie systému na kontrolu vodičov?

Všetko sa bude riešiť naraz. V priebehu tohto roku začíname pripravovať podklady a takisto tím ľudí. Keďže nové pravidlá parkovania budeme pripravovať my na magistráte, musí vzniknúť oddelenie, respektíve referát, ktorý sa bude touto témou zaoberať. Neviem teraz povedať, kedy presne, ktoré obstarávanie sa začne... Ale je nám jasné, že každé zadanie musí byť veľmi kvalitne pripravené.

Zástupca českej firmy, ktorá poskytla Bratislave technológiu na monitorovanie parkovania, nechcel povedať jej cenu. Ani odhadom, či ide o desaťtisíce alebo až státisíce eur... V Trenčíne, kde inteligentné auto už odskúšali, vyšla asi na 30-tisíc eur. Koľko plánuje investovať Bratislava?

Ani na túto otázku ešte ne­viem odpovedať. Záleží totiž aj na verejnom obstarávaní. Keď obstarávate, zrazu zistíte, že máte niečo aj o 10 či 15 percent lacnejšie... Jednoducho, čokoľvek o tomto hovoriť by teraz bolo predčasné.

(ac)

Páčil sa vám článok?