V Bratislave jazdia prvé e-kolobežky s „ešpézetkou“: Ste za, aby boli takto označené všetky?

5.8.2022
0

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

Všimli ste si? V našom hlavnom meste pribudli zdieľané zelené e-kolobežky, ktoré majú vpredu, vzadu aj na boku viditeľné registračné číslo. Viacerí Bratislavčania to privítali, keďže k bezohľadnosti a arogancii podaktorých jazdcov prispieva aj anonymita. Ste za, aby boli takto označené všetky zdieľané kolobežky? Hlasujte v našej ankete v závere článku.

Len nedávno bratislavská polícia informovala, že na ceste pre cyklistov neďaleko Tematínskej ulice v Petržalke sa zrazil kolobežkár s inou kolobežkárkou, no z miesta nehody ušiel bez zastavenia. A žena skončila s ťažkým zranením nohy v nemocnici... „Aj pre takéto prípady má podľa mňa význam, aby boli elektrické kolobežky viditeľne označené. Nielen zdieľané, ale všetky, ktoré jazdia v našom meste,“ hovorí Petržalčan Alexander.

Hrozbou sú najmä pretekári, ktorí ignorujú fakt, že na spoločnom chodníku či cestičke sa majú prispôsobiť rýchlosti najzraniteľnejších účastníkov, teda peších. A, samozrejme, neohroziť ani ďalších kolobežkárov, cyklistov či korčuliarov. Na potrebu zvýšiť ochranu chodcov upozorňuje takisto seniorské občianske združenie Skúsenosť a aktivita.

V našom meste najnovšie nájdete viacero zdieľaných zelených e-kolobežiek, ktoré majú okrem bežného registračného čísla navyše zvýraznené registračné číslo - vyznačené je čiernym písmom na žltom pozadí, a to vpredu, vzadu aj na boku. V prípade kolízie teda máte minimálne šancu odfotiť si číslo kolobežky s bezohľadným jazdcom, ak by sa k zodpovednosti neprihlásil.

Zdroj: ac

​Kolobežky majú viditeľnú identifikáciu nielen vzadu, ale aj vpredu a na boku. V skutočnosti to nie je "ešpézetka", teda EČV, ale registračné číslo, ktoré je takto zvýraznené.

Ide o kolobežky TIER, ktorých je v Bratislave aktuálne 800. Ako sme však zistili, takúto „ešpézetku“ majú iba niektoré z nich a ďalšie možno ani nepribudnú. Majú ju totiž len tie kusy, ktoré k nám priviezli z Londýna, kde je viditeľné registračné číslo na rozdiel od Slovenska povinné.

Firma však uznáva, že registračné číslo pomáha vo viacerých prípadoch. „Registračné číslo pomáha lokalizovať e-kolobežku a prispieva k efektívnejšej spolupráci s  políciou, napríklad v situáciách, ak niekto nechá elektrokolobežku na nesprávnom mieste,“ potvrdil pre banoviny.sk Boris Ivan, City manager TIER pre Slovensko.

Zdroj: Shutterstock

​Takto sú označené zdieľané kolobežky v Londýne.

Zároveň uviedol, že prevádzku zdieľaných e-kolobežiek spustili v Bratislave vlani v júni a k dnešnému dňu nedostali žiadnu oficiálnu sťažnosť alebo správu o nehode či zranení spôsobenom ich kolobežkou. Boris Ivan tiež konštatoval, že veľmi zriedkavé sú prípady vandalizmu na e-kolobežkách: „Používatelia vo všeobecnosti zaobchádzajú s e-kolobežkami opatrne. Noví zákazníci musia pri registrácii prejsť v aplikácii TIER nepreskočiteľným tutoriálom s vysvetľujúcimi obrázkami. To zahŕňa okrem iného aj upozornenie na pravidlá jazdy a správne parkovanie. Dodržiavanie pravidiel monitorujeme a v odôvodnených prípadoch jazdcov penalizujeme.“

Zdroj: Shutterstock

​Aj v Mníchove majú zdieľané kolobežky "ešpézetku“ .

Zaujímavý je tiež výsledok nedávneho prieskumu návykov a povedomia o pravidlách jazdy na e-kolobežke, ktorý spoločnosť uskutočnila medzi svojimi jazdcami na Slovensku. Ukázalo sa, že spomedzi stanovených pravidiel slovenskí e-kolobežkári najlepšie ovládajú, že nemajú chodiť na červenú, že na kolobežku patrí iba jeden jazdec a že  jazda pod vplyvom alkoholu je zakázaná. „Tretina opýtaných však nevie, či je povinná pri jazde helma (aktuálne je iba odporúčaná) a polovica si myslí, že je povolená jazda po chodníku (na e-kolobežkách sa treba pohybovať po cyklochodníkoch alebo na cestách s nízkou frekvenciou dopravných prostriedkov),“  dodal Boris Ivan.

Ako ďalej zdôraznil, neustále pracujú na inováciách, ktoré im pomôžu zvýšiť kontrolu dodržiavania predpisov: „Posledným je tzv. ´Parrot´ IoT modul IoT, ktorý sme premiérovo spustili v júli 2022 v Londýne. Má potenciál odhaliť jazdu pod vplyvom alkoholu alebo jazdu na chodníku, pretože rýchlejšie reaguje na údaje z palubných senzorov, a súčasne analyzuje vstupy z viacerých senzorov.“

(ac)

Páčil sa vám článok?