FOTO: Parkuje táto motorka v Dúbravke správne alebo zbytočne zaberá miesto pre auto?

17.10.2018

Zdroj: FB Dúbravka

Páčil sa vám článok?

Na sociálnej sieti sa objavila fotografia z bratislavskej Dúbravky, na ktorej stojí motorka uprostred vyznačeného parkovacieho miesta využívané najmä autami. Jej autor chcel pravdepodobne poukázať na to, že motorka má až luxusne veľa priestoru a zabrala miesto pre ďalšie auto. Zisťovali sme, či mal pravdu alebo nie...

Fotografiu sme ukázali hovorcovi Mestskej polície v Bratislave Petrovi Plevovi, ktorého sme zároveň požiadali o vyjadrenie a ten nám povedal: „Podľa zákona o cestnej premávke pri zastavení a státí je vodič povinný čo najlepšie využiť parkovacie miesto a nesmie znemožniť ostatným vodičom vyjdenie z parkovacieho miesta. Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta ako napokon vidieť aj z fotografie, tak vodič smie stáť len na nich.“ Oslovili sme aj dopravného analytika Jána Bazovského, ktorý súhlasil s tým, že motorka stojí správne, ale zároveň si myslí, že keby stála pozdĺžne, tak by sa mohli vedľa nej odstaviť ďalšie motocykle.

Motoristický novinár Majo Bona si tiež myslí, že z hľadiska zákona je to v poriadku, hoci majiteľ motorky podľa neho mohol prejaviť viac súcitu s vodičmi áut. „Aj mňa by takto zaparkovaná motorka tiež vytočila a to som pritom aj ja motorkár. Málokto vie, že od 1.1. 2014 platí zmena zákona pre jednostopové vozidlá, ktorá uľahčuje ich parkovanie v centre mesta a v zónach s plateným alebo regulovaným parkovaním. Takže paradoxne odkedy môžu motorkári parkovať na chodníku okrem pešej zóny prakticky kdekoľvek, tak čím ďalej, tým viacej motorkárov parkuje takto idiotsky,“ konštatoval a dodal: „Inými slovami s motorkou môžete parkovať aj tam, kde by ste auto nemohli nechať za žiadnych okolností, teda napríklad aj na chodníku, kde však samozrejme musíte nechať 1,5 metra široký voľný priestor určený pre chodcov. Práve preto je parkovanie s motorkou v boxoch určeným autám podľa mňa zbytočná provokácia, najmä ak by mohol motocykel zaparkovať bližšie k svojmu cieľu a mať ju tak aj lepšie pod kontrolou.“

Druhým problémom však je, že Mestská polícia v Bratislave môže vyhodnotiť parkovanie na chodníku ako porušenie zákona a pre takéto prípady disponuje zabezpečovacími zariadeniami tzv. papučami pre jednostopé vozidlá, teda motorky, keďže tie by mali stáť len na vyhradených parkovacích miestach. Lenže na tie, ktoré by boli špeciálne určené pre motocykle a skútre, sa v Bratislave akosi zabudlo a v praxi neexistuje žiaden oficiálny postup, ako legálne v Bratislave v zóne s regulovaným parkovaním zaparkovať motorku.

Takže ak si motorkár zaplatí parkovacie miesto v rozmeroch pre jeden automobil, kde by sa mohli zmestiť 4 motocykle alebo skútre, tak vzniknú dva problémy. Prvý je ten, že motocykle nemajú čelné sklo, za ktoré treba dať parkovaciu kartu a hocikto by ju mohol odcudziť a druhý spočíva v tom, že oni musia zaplatiť za každú motorku rovnako vysoký poplatok ako majitelia áut za jedno parkovacie miesto pre motorové vozidlo a napriek tomu sú potom na nich útoky, že prečo blokujú toľko parkovacích boxov.

(ars, foto: FB Dúbravka)

Páčil sa vám článok?