Astorke ruská dráma opäť pristane

28.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

Divadlo Astorka-Korzo´90 si s ruskou klasikou neuveriteľne rozumie, a dokázalo to v posledných sezónach sebe vlastným šarmantným spôsobom už niekoľkokrát.

Čechovov Ujo Váňa, Ostrovského Les, Gorkého Meštiaci - to všetko boli predstavenia, ktoré v sebe niesli celú tragédiu rozorvaného malého ruského človeka, atmosféru roky nevetranej tmavej izby niekde v ruskom malomeste, kde sa dá každú chvíľu vzduch krájať... Pritom tvorcovia vždy dokázali „číru“ klasiku skĺbiť s najnovšími, originálnymi divadelnými prostriedkami. Napokon - dve z troch „ruských hier“ v tomto divadle si právom odniesli svoje DOS-ky za divadelný počin sezóny.

Ako zapadá do tohto cyklu najnovšia premiéra Astorky - Vražda sekerou v Sankt Peterburgu? Predovšetkým ide o trochu inú šálku kávy. Veď hra Čechoameričana Jana Novaka je adaptáciou Dostojevského románu Zločin a trest - prvej preslávenej psychologickej kriminálky, a ten už k „svojmu“ ruskému človeku zďaleka nie je taký láskavý ako Čechov či Gorkij. A odzrkadľuje sa to i na javisku. Postavičky - od domovníka, natierača, cez prostitútku, hostinského až k vyšetrovateľovi a sudcovi prežívajú svoju vlastnú polemiku so svedomím, tým sa od vraha - Raskoľnikova nijako nelíšia.

Novak spolu s režisérom Romanom Polákom sa nesústredili len na vraha, dali priestor viacerým osudom, podobám zla, ktoré nás vťahujú do mrazivého Peterburgu 19. storočia, kde si nutne kladieme otázky: čo je zlo, prečo sme zlí, a kedy na to vlastne máme právo... Už tradične patrí medzi dominantné stránky hier Astorky aj scéna - tú tentoraz Aleš Votava rozdelil na dva svety: v jednom sa žije, v druhom vyšetruje - spovedá z hriechov, a kostýmy - tie Marije Havran dostali svojich nositeľov - postavy hry do pôsobivého kontrastu: luxusný, často bezchybný obal kontra zhnité vnútro.

Apropos - postavy. Režisér Polák opäť dokázal umenie premeniť aj naoko bezvýznamný „štek“ na plastickú rolu, ktorá zapadá do celého toho farebného, no krutého panoptika. Spomeňme len, že o Mirovi Nogovi (Raskoľnikov), Borisovi Farkašovi (Petrovič) či Vladovi Hajdu (Zametov) sa o pol roka pravdepodobne začne hovoriť v súvislosti s ďalšími výročnými divadelnými cenami.

Alexandra Tinková

Páčil sa vám článok?