Nový pohľad na Ľudovíta Fullu v SNG

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Výstava Fulla 2002, ktorá je v SNG nainštalovaná do 26. mája pri príležitosti autorovej storočnice, predstavuje verejnosti nový ucelený pohľad na najvýznamnejšie diela kľúčovej osobnosti slovenského moderného umenia.

„Jeho jedinečnosť bola v tom, ako sa dokázal tešiť z umenia a v umení, vzbudzovať pocity radosti a sviatku, alebo sa len jednoducho hrať s farbou, líniou, tvarom,“ hovorí riaditeľka SND Katarína Bajcurová.

Ľudovít Fulla (1902 - 1980) sa narodil v Ružomberku a po štúdiách v Bratislave a v Prahe bol pedagógom na bratislavskej Škole umeleckých remesiel. Neskôr pôsobil ako vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na novozaloženej Vysokej škole výtvarných umení, odkiaľ bol donútený odísť z politických dôvodov. Jeho diela, osobitým spôsobom spájajúce ľudové inšpirácie s podnetmi európskej výtvarnej avantgardy (Klee, Chagall, Kandinsky), sú dnes súčasťou zbierok viacerých svetových galérií v Paríži, Viedni, Bochumi, Prahe, Zlíne, Ostrave a ďalších kultúrnych centrách.

Od veľkých pláten až po rozmermi neveľké kresby, prechádzajúc niekoľkými obdobiami majstrovej tvorby - výstava Fulla 2002 prezentuje slovenského moderného klasika a jeho práce z pohľadu súčasnosti, optikou, ktorá je zbavená pátosu dobového umeleckohistorického písania. V rámci rozsiahleho projektu sa vedľa seba ocitli nielen rôzne polohy umelcovej tvorby - olejomaľby, kresby, ilustrácie a typografické práce, ale návštevníci majú ojedinelú príležitosť prezrieť si aj obrazy, ktoré pochádzajú zo súkromných zbierok, prípadne neboli na Slovensku vystavované od polovice šesťdesiatych rokov. Katalóg, ktorý zostavila Katarína Bajcurová (zároveň autorka koncepcie výstavy), obsahuje odborné štúdie známych slovenských historikov umenia, ktorí skúmajú fenomén Fulla z novej perspektívy a upozorňujú na doteraz prehliadané momenty a súvislosti v jeho diele.

K sprievodným podujatiam expozície patria aj komorné koncerty v Esterházyho paláci, zostavené z tvorby slovenských skladateľov 20. storočia, ktoré predstavujú hudobný protipól k Fullovmu osobitému výtvarnému svetu.

Páčil sa vám článok?