V Slovenskej národnej galérii uvidíte fotografie trochu inak

22.1.2019
0
ERROR - jaroslav Žiak

Zdroj: Reprofoto lut (pôvodný autor Jaroslav Žiak)

Páčil sa vám článok?

Pokrivená, rozštiepená, so zdvojenou hlavou, úzkym telom. Zápalka. Jaroslav Žiak od roku 2004 do roku 2017 hľadal a zbieral anomálie. Anomálie zápaliek so svojou prirodzenou chybou bez akejkoľvek umelcovej manipulácie. Tak vzniklo dielo Error (na úvodnej fotografii), ktoré podobne ako celá výstava v Slovenskej národnej galérii pod názvom Užitočná fotografia predstavuje fotografiu inak. Nie ako „dokument doby“, nie ako reportážne a užitočné médium, ale ako médium, ktoré je umením.

Fotografia je súčasťou súčasného umenia a divák by sa mal na ňu pozerať inak. Hovoria kurátori výstavy Užitočná fotografia Aurel Hrabušický a Filip Vančo. V Esterházyho paláci Slovenskej národnej galérii zaplnila ešte v rámci 18. ročníka medzinárodného festivalu Mesiac fotografie dve podlažia. Každé predstavuje časť výstavy.

Autorská fotografia a vízie autorov

Odrazy v zrkadlách, slnečná sústava, pokrčený obrus či labutie zadky plávajúce na hladine. To všetko na 2. podlaží Slovenskej národnej galérie.  Kurátori tu sústredili  novovytvorenú, čiže autorskú fotografiu, často kombinovanú s inými druhmi umenia.

Vznikli tak napríklad dvojrozmerné pohľady na trojrozmerný priestor. To Jaroslav Žiak (aj úvodná fotografia zápalky) na snímkach sa pozrel na sídlisko inak. Na sivých, stereotypných, nudných panelákoch objavil po zateplení často absurdné farebné kombinácie, rôzne tvary, geometriu. Cyklus fotografii nazval Vrstevnice.

Čakal kým ponorí hlavu, aby odfotil ich plávajúce zadky. To robil pri tvorbe čiernobielych snímok s názvom Labute Ján Šipöcz. Vtáky fotil počas svojho života v Prahe, labute premenil na objekty, priam plávajúce „sochy“.

Okrem Jaroslava Žiaka či Jána Šipöcza sú v tejto časti výstavy zastúpení aj Milan Tittel, Martin Vongrej, Lucia Scerenáková, Dominika Jackuliaková i Peter Fabo.

 Múzeum pre všetkých

Druhá časť výstavy na 3. podlaží Slovenskej národnej galérie je o fotografii neautorskej. Kurátori sem zaradili  snímky, ktoré umelci prevzali z tlače alebo z internetu, včlenili ich do vlastných kompozícií, dali iný rozmer, zmysel. Rovnako sem zaradili umelcov – performerov, ktorí sa fotili uprostred bežného života. Premenili sa na Pat a Mata, jazdca v obrovskej topánke či na plastike Biatec pred Národnou bankou.

Pri vstupe upúta séria fotografií s názvom Ein Museum. Čiernobiele snímky s farebnou pointou zachytávajú priebeh inštalačných prác na streche viedenského múzea. Počas nich sa nápis Wien Museum mení na Ein Museum.

„Autor snímok Roman Ondák chce naznačiť, že Wien Museum neu nie je už len múzeom pre Viedeň, ale múzeom bez lokácie, múzeom pre všetkých,“ hovorí kurátor výstavy Aurel Hrabušický.

Ein Museum - Roman Ondák:

Zdroj: Reprofoto lut (pôvodný autor Roman Ondák)

​Okrem diela Romana Ondáka sú na tomto podlaží zastúpení umelci Lucia Papčová, Katarína Poliačiková, Viktor Šelesták a Ján Kekeli, Petra Feriancová, Katarína Hrušková, performeri Cyril Blažo i Martin Kochan.

Výstava s názvom Užitočná fotografia, čiže pozrieť sa na fotografiu inak, sa  v Slovenskej národnej galérii dá ešte do 17. februára 2019.

(lut)

 

 

Foto:

Páčil sa vám článok?