Viedenská električka má 100 rokov (XIII.)
Viedenská električka má 100 rokov (xiii.) - kedysi13_elektricka
Keď v uliciach Prešporka premával diaľkový vlak s dvoma osobnými vozňami, ťahaný električkou radu CMg, vzniklo pomenovanie Viedenská električka. Nemecky hovoriaci obyvatelia mesta používali názov Die Wienerbahn, maďarský hovoriaci Bécsi villamos.
Treba pripomenúť, že toto ľudové pomenovanie nebolo jediné pre túto dráhu. Taktiež bol používaný názov Kopčianska linka. V Rakúsku sa ujalo pomenovanie podľa jej cieľového mesta, teda Die Pressburgerbahn – Prešporská dráha.
Po vzniku Československa spravovanie lokálnej železnice Bratislava - Zemská hranica prevzala 1. mája 1921 za výhodných podmienok Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť BEÚS. Od roku 1933, keď odkúpila aj väčšinu účastín B.K.H., sa železnica rozdelila na dva samostatné spravované a prevádzkové celky, a to Bratislava - Kopčany - Berg a Berg - Viedeň Veľkotržnica.
Na základe zmluvy z 15. februára 1935 získala BEÚS spravovanie celej lokálnej železnice. V roku 1935 normálne rozchodný úsek trate z Bratislavy cez Kopčany na štátnu hranicu prestavala na rozchod 1000 mm a začlenila do siete bratislavských električiek. Obsluhovaný bol linkou E. Dôvody prestavby boli prevádzkovo-technické a ekonomické. BEÚS prevzala aj sedem vozidiel električkového typu, použiť sa však mohli len vozne CMg 1535, 1610, 1611, 1613 a Ch 1536. Lokomotívy Eg 6 a Eg 6, električky CMg 1612 a CMg 1534 a päť nákladných vozňov zostalo odstavených v depe Kopčany ako pohľadávka voči firme Siemens.
Peter Martinko
(Pokračovanie nabudúce)