Viedenská električka má 100 rokov (XII.)

15.6.2014
0
Viedensklá električka má 100 rokov (xii.) - kedysi12_eleketricka_pohev Viedensklá električka má 100 rokov (xii.) - kedysi12_eleketricka_pohev
Páčil sa vám článok?

Zmeny napájania v úseku Kopčany – Berg sa dotkli aj výmeny lokomotív. Po príchode vlaku z Viedne do stanice Berg sa lokomotíva presunula na koniec vlaku a dotlačila ho na štátnu hranicu, kde už čakala električka CMg (prípadne sporadicky používaná lokomotíva Eg 5 alebo Eg 6), zapojila sa k vlaku a pokračovala do Bratislavy. To isté sa dialo pri odchode vlaku z Kopčian do Viedne.

Po roku 1924 sa „striedavá“ lokomotíva Ewp 6 stala nepoužiteľnou a prebytočnou, v roku 1925 bola predaná Rakúskym spolkovým dráham. Keďže v roku 1920 bola spoločnosť P.O.H.É.V. nostrifikovaná, stala sa lokomotíva Ewp 6 jedinou lokomotívou pre trakčnú sústavu 15kV, ktorú Československo vlastnilo.

V roku 1925 prišlo na slučkovej koľaji Viedenskej električky v centre mesta k prestavbe koľajníc a zmene organizácie dopravy. Trasa električkovej linky A spoločnosti BÉUS bola zmenená, zapojená do obsluhy centra okruhom. V časti okruhu používala aj trať B.K.H. Z toho dôvodu vznikla na spoločne používanom úseku trojkoľajná trať (1435 mm a 1000 mm). Aby električky trasy A neprekážali spojom spoločnosti B.K.H. v priestore konečnej stanice Korunovačné námestie (dnes Námestie Ľ. Štúra), vznikla pri tejto stanici tretia, úzkorozchodná staničná obchádzajúca koľaj, pomocou ktorej sa jej vyhli. Do roku 1925 bolo spoločné koľajisko s rozchodom 1000 mm a 1435 mm v uliciach Jesenského a Štúrova cesta (dnes Štúrova ulica), od roku 1925 aj v uliciach Justiho rad (dnes Vajanského nábrežie) a Mostová ulica.

Peter Martinko
(Pokračovanie nabudúce)


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?