Viedenská električka má 100 rokov (XI.)

30.5.2014
0
Viedenská električka má 100 rokov (xi.) - kedysi11_vagon Viedenská električka má 100 rokov (xi.) - kedysi11_vagon
Páčil sa vám článok?

V časoch Rakúsko-Uhorska bola prvá stanica na uhorskom území v katastri obce Köpcsény, kde sa menili lokomotívy kvôli zmene napájacieho napäťového systému a kde bolo aj depo pre uhorský úsek. Stanica sa nachádzala asi 2 km za Zemskou hranicou. Počas monarchie to nikomu nevadilo. Po vzniku nástupníckych štátov to však začal byť problém, pretože tento krátky úsek bol udržiavaný a napájaný elektrickým prúdom z Rakúska.

Tieto dva napäťové systémy na území Československa boli pre prevádzkovateľa problematické. Preto sa navrhlo na traťovom úseku od depa v Kopčanoch po štátnu hranicu trakčné vedenie prestavať na napätie 550V. V roku 1924 sa tento návrh aj realizoval. Trakčné vedenie na štátnej hranici bolo prerušené vložením krátkeho úseku trolejového vedenia bez trakčného napätia.

V Bergu už bola postavená výhybňa pre obrat rušňov, v Kopčanoch sa zrušila tretia napájacia koľaj a bola predĺžená existujúca výhybňa. Lokomotívy Eg 5 a Eg 6 zostali odstavené v depe Kopčany a používali sa už len sporadicky. Pri prepriahaní diaľkových vlakov sa miesto jednosmerných lokomotív Eg 5 a Eg 6 začali používať električkové vozne radu CMg.

Špeciálne na tento účel bol ako prvý upravený električkový vozeň CMg 1612, ktorému boli osadené silné motory, aby bol schopný utiahnuť aj diaľkové osobné vozne. Farba električky sa zmenila zo žltej na hnedú, aby bola odlíšená od ostatných električiek používaných na miestnu dopravu.

Neskôr boli z tohto dôvodu prestavané aj vlečné električkové vozne Ch 1534 a Ch 1535 na motorové. Dostali označenie CMg 1534 a CMg 1535, ale ich farba sa nezmenila, zostala pôvodná žltá.

Peter Martinko
(Pokračovanie nabudúce)


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?