Viedenská električka má 100 rokov (X.)
Viedenská električka má 100 rokov (x.) - kedysi10_depo
Koniec I. svetovej vojny, rozpad Rakúsko-Uhorska, vznik nástupníckych štátov a následné udalosti mali veľký vplyv na prevádzku železničnej dráhy z Prešporka do Viedne. Premávka diaľkových a miestnych vlakov tzv. Viedenskej električky bola zastavená 1. januára 1919.
Československé orgány povolili prevádzku pre miestnu dopravu v úseku Bratislava – Kopčany až 2. októbra 1919. Rakúske orgány povolili prevádzku trate na úseku Viedeň - Berg Landesgrenze ešte neskôr, od 18. decembra 1919. Diaľková doprava medzi Viedňou a Bratislavou, teda tzv. Viedenská električka, sa obnovila 21. mája 1920. Vlaky z Rakúska chodili až do železničnej stanice Kopčany, kde sa vykonala aj colná a pasová kontrola pre obe krajiny, a následne pokračovali do Bratislavy.
Od 20. júna 1921 sa začala vykonávať oprava bratislavského úseku trate. Z tohto dôvodu diaľkové vlaky z Viedne dočasne končili na stanici Kopčany, kde cestujúci museli prestúpiť do električkových vozňov bývalej spoločnosti P.O.H.É.V., ktoré ich doviezli až do Bratislavy. Lokomotívy Ganz Eg 5 a Eg 6 zostali z tohto dôvodu odstavené v železničnom depe Kopčany. Po ukončení rekonštrukcie bratislavského úseku trate začali diaľkové vlaky znovu prichádzať do centra Bratislavy.
V roku 1920 bola spoločnosť P.O.H.É.V. nostrifikovaná. Jej názov sa zmenil na Elektrická lokálna železnica Bratislava – Zemská hranica, neskôr od roku 1927 na Bratislava – Krajinská hranica, so skratkou B.K.H. Od 1. júna 1922 colnú a pasovú kontrolu rozdelili. Na rakúskej strane hranice bola kontrola na stanici Berg, na československej strane zostala colná a pasová kontrola na železničnej stanici Kopčany.
Peter Martinko
(Pokračovanie nabudúce)
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.