Viedenská električka má 100 rokov (IV.)

25.2.2014
0
Viedenská električka má 100 rokov (iv.) - kedysi04_most Viedenská električka má 100 rokov (iv.) - kedysi04_most
Páčil sa vám článok?

Druhým dôležitým povolením pre výstavbu Viedenskej električky bol súhlas od Uhorských kráľovských štátnych železníc (Magyar Királyi Államvasutak, MÁV) s tzv. peážnou dopravou po železničnej časti na moste Františka Jozefa. Keďže k dohode neprišlo, musela byť pre potreby spoločnosti P.O.H.É.V. použitá cestná časť mosta a z bezpečnostných dôvodov bola trať vedená dvojkoľajne.

Predpokladalo sa, že konštrukcia cestného mosta znesie hmotnosť koľajových súprav bez problémov. Od jeho výstavby v rokoch 1889-1890 sa však predpisy zmenili, preto bolo potrebné vykonať na moste úpravy, ktoré sa týkali jeho zosilnenia. Ani potom sa však vlakové súpravy nesmeli na moste stretávať, vlaky mohli jazdiť len po jednej koľaji, a to vľavo v smere jazdy. Firma Ganz Budapešť vykonala 30. novembra 1910 výpočet zaťaženia mosta s vlakovou súpravou, ktorá bola zložená z lokomotívy, dvoch osobných a jedného poštového vozňa.

Na základe týchto výpočtov a požiadaviek boli špeciálne pre Prešporok vyvinuté a vyrobené firmou Ganz Budapešť dve jednosmerné elektrické lokomotívy, ktoré dostali (v rámci číslovania vozidiel pre dráhu Viedeň – Prešporok) evidenčné označenie Eg 5 a Eg 6. Tieto lokomotívy museli vyhovovať prevádzke na šírej (medzimestskej) trati, ako aj električkovej premávke v centre mesta.

Vybavené boli železničnými a električkovými spriahadlami. Na odber elektrického prúdu z troleja slúžili dva pantografy na streche vozidla, na odber elektrického prúdu z tretej napájacej koľaje, ktorá sa používala vo výmennej stanici lokomotív v Kopčanoch, kde bol v troleji striedavý prúd, slúžilo „smykadlo“ umiestnené z každej strany na jednom z podvozkov lokomotívy (tento spôsob odberu elektrického prúdu sa dnes často používa v podzemných dráhach, napríklad vo Viedni alebo Prahe).

Peter Martinko
(Pokračovanie nabudúce)


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?