Viedenská električka má 100 rokov (III.)
Viedenská električka má 100 rokov (iii.) - kedysi03
Pre rakúsky úsek Viedenskej električky z Viedne po Zemskú hranicu vznikla 18. septembra 1913 spoločnosť Elektrická miestna železnica Viedeň – Zemská hranica v blízkosti Hainburgu (Elektrische Lokalbahn Wien-Landesgrenze nächst Hainburg) so skratkou L.W.P. (Lokalbahn Wien – Pressburg). Povolenie výstavby miestnej elektrickej železnice Viedeň – Zemská hranica v blízkosti Hainburgu bolo vydané v roku 1911, kedy sa rakúsky úsek trate začal aj stavať.
Pre uhorský úsek z Prešporka po Zemskú hranicu vznikla 23. decembra 1909 v Budapešti spoločnosť Miestna elektrická železnica Prešporok - Zemská hranica (Pozsony - Országhatárszéli Helyi Érdekű Villamos Vasut) so skratkou P.O.H.É.V. Povolenie na výstavbu bolo vydané už v roku 1909, samotné stavebné práce začali až v roku 1912. Celá trať bola vo vlastníctve týchto dvoch spoločností, ale prevádzku zabezpečovali Dolnorakúske krajinské železnice (Niederösterreichische Landesbahn, NÖLB).
Pred začatím výstavby na uhorskom úseku bolo potrebné získať dve dôležité povolenia. Prvým bol súhlas na prevádzkovanie dopravy na území mesta od spoločnosti Prešporská elektrická účastinárska spoločnosť (Pozsonyi Villamossági Részvénytársaság, P.V.R.T.), ktorá mala monopol na hromadnú dopravu v meste a prostredníctvom Prešporskej mestskej elektrickej železnice (Pozsony Városi Villamos Vasut, P.V.V.V.) prevádzkovala električkovú dopravu v meste.
V roku 1913 sa spoločnosti P.V.R.T. a P.O.H.É.V. dohodli na vybudovaní koľajovej slučky v uliciach mesta a na spoločnom používaní koľajiska a zastávok na vtedajšej Rózsa utca (dnes Jesenského) a Baross Gábor utca (dnes Štúrova), kde do koľajiska mestských električiek P.V.V.V. s rozchodom 1000 mm bola pridaná po ľavej strane v smere jazdy tretia koľaj pre rozchod 1435 mm, využívaná spoločnosťou P.O.H.É.V.
Peter Martinko
(Pokračovanie nabudúce)
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.