Priemyslovka pri Dunaji má už sto rokov

7.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Prešporský breh Dunaja sa v rokoch 1870 až 1890 zásadne zmenil. Nižšie položené časti mesta a predmestia bývali často zaplavované, preto sa vedenie mesta rozhodlo dať časť pobrežia spevniť sypanou hrádzou obloženou zo strany toku rieky lomovým kameňom. Na hrádzi postavili betónový opevňovací múrik a územie medzi novou hrádzou a pôvodným nábrežím zasypali.

S prácami sa začalo v roku 1870 v oblasti dnešného Námestia Ľudovíta Štúra. Odstránili už nepoužívaný Korunovačný kopček a spevnili nábrežie v mieste nájazdu na loďkový most v predĺžení Mostovej ulice.

Potom pokračovali v spevňovaní brehov až po miesto, kde dnes Nový most preklenuje tok Dunaja a dolu vodou až po Starý most, ktorý 30. decembra 1890 slávnostne sprístupnil sám cisár František Jozef. Vlastne otvoril len premávku na cestnej (západnej) časti mosta, paralelný most pre vlaky vybudovali na tých istých pilieroch až v roku 1891. Vybudovanie spevnených brehov umožnilo výstavbu nových objektov aj v pôvodne zaplavovanej oblasti povyše Starého mosta.

Ako prvý vznikol objekt Štátnej priemyselnej školy podľa projektu architekta Júliusa (Gyulu) Kolbenheyera z Budapešti. Romantický objekt s vežičkami, ktorý architektúrou pripomína stredoveké stavby, nie je omietaný. Jeho fasády sú obložené viacfarebnými obkladačkami napodobujúcimi do radov kladené tehly. Rôznofarebné obkladačky vytvárajú jednoduché geometrické ornamenty.

Podobné školské budovy podľa Kolbenheyerových projektov postavili na prelome 19. a 20. storočia vo viacerých uhorských mestách. Na ústrednej vežičke sa zachoval letopočet postavenia školy: 1904. Objekt v období medzi svetovými vojnami citlivo rozšírili o dve krídla smerom k dnešnému Vajanského nábrežiu. Priemyselná škola plní svoje pôvodné poslanie už sto rokov.

Štefan Holčík
FOTO - archív a Oto Limpus

Páčil sa vám článok?