Doprastav tvrdí, že je stále najlacnejší

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Ak by most Košická staval iný účastník tendra na zhotoviteľa stavby, uskutočneného v roku 2002, ktorý pôvodne prišiel s vyššou základnou cenou prác, celkové náklady na stavbu by boli vyššie, ako je to teraz.

Vyplýva to z analýzy akciovej spoločnosti Doprastav, ktorá pred tendrom vytvorila konzorcium s firmouVA TECH VOEST MCE GmBh&Co. Linz. Toto konzorcium sa stalo víťazom tendra a most aj stavia. Pripomeňme, že pôvodne sa víťazom tendra stalo rakúske konzorcium Alpine Mayreder Bau JV s účasťou bratislavskej firmy ZIPP, komisia ho však neskôr odsunula na druhé miesto. V niektorých médiách sa vtedy objavili informácie, že sa tak stalo na zásah Európskej investičnej banky, ktorá od začiatku favorizovala Doprastav. Konzorcium, v ktorom je aj ZIPP, obvinilo Doprastav, že ponúka dumpingové ceny a domáhalo sa zmeny rozhodnutia výberovej komisie investora - akciovej spoločnosti Metro Bratislava - aj súdnou cestou (ako píšeme na inom mieste, v tomto súdnom spore neuspelo a súd 10. marca 2005 konanie definitívne zastavil).

Predstavitelia Doprastavu nám poskytli analýzu nákladov na stavbu s detailným výpočtom jednotlivých položiek v zmysle súťažných podkladov a podmienok zmluvy o dielo, uzatvorenej 16. decembra 2002. V analýze je vyčíslené, ako sa na základe uznesenia vlády určili náklady stavby za predpokladu, že by sa realizovala v rokoch 2001 - 2003 a ako sa základná cena zvyšovala o medziročnú infláciu. Ďalej je v nej uvedená základná cena podľa zmluvy o dielo spolu s vyčíslením, ako sa do nej neskôr premietalo zvýšenie sadzby DPH, dodatky vyplývajúce zo štátnej expertízy a valorizácia podľa údajov Štatistického úradu. Analýza porovnáva náklady na stavbu u jednotlivých účastníkov tendra, pričom vychádza z toho, že uchádzači s vyššou pôvodnou ponukovou cenou (vyššími jednotkovými cenami) by používali tieto ceny, resp. oceňovacie nástroje, aj pri zmenách rozsahu prác, valorizácii pomocou indexov cien stavebných prác a pri fakturácii platnej DPH.

V prípade konzorcia Alpine Mayderer Bau JV s účasťou firmy ZIPP by podľa prepočtov Doprastavu potreba zvýšenia ceny predstavovala 1,463 miliardy korún, teda o 783 miliónov korún viac, ako požaduje spoločnosť Metro Bratislava teraz (680 miliónov korún). Aj v prípade ďalších dvoch účastníkov tendra by konečná suma bola vyššia. Zjednodušene povedané, čím vyššia bola pôvodná cena ponúknutá jednotlivými uchádzačmi, tým vyššie by boli v konečnom dôsledku celkové náklady na stavbu mosta.

Páčil sa vám článok?