Nový most je v prevádzke tridsať rokov

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Nový most, pôvodne Most SNP, je v prevádzke už tridsať rokov. Jedni ho obdivujú ako nádherné inžinierske dielo, druhí nevedia zabudnúť, že jeho výstavbe padol za obeť kus historického jadra mesta.

Z technického hľadiska je Nový most, ktorý sa stal jedným zo symbolov Bratislavy, unikátnym dielom. V čase ukončenia technicky komplikovanej výstavby bol v kategórii zavesených mostov z hľadiska maximálneho rozpätia jedného poľa na štvrtom mieste na svete a v užšej kategórii mostov zavesených na jednom pylóne a s jednou závesnou rovinou mu podľa dostupných zdrojov patrí svetové prvenstvo dodnes. Zrejme aj preto v celoštátnej ankete Stavba storočia, ktorú v roku 2001 organizovalo Združenie pre rozvoj slovenskej architektúry a stavebníctva, bol Nový most vyhlásený za absolútneho víťaza a získal titul Stavba storočia.

Jeho poloha, ktorá si vyžiadala zbúranie synagógy a viacerých iných budov, bola okrem iného podmienená existenciou železnej opony v lokalite Pečenského lesa v období totality, ktorá v tom období nepripúšťala inú lokalizáciu mosta ako spojnice Petržalky s centrom mesta. No práve na základe tejto polohy sa základnou ideou architektonického návrhu stala myšlienka, aby most so svojím šikmým pylónom a reštauráciou na jeho vrchole vytvoril optickú protiváhu hradnej skale s Hradom a veži Dómu svätého Martina.

„V tom období nebola šanca umiestniť most inde,“ hovorí Alexander Tesár, statik zo Slovenskej akadémie vied. „Dnes už nemožno jednoznačne posúdiť, či niektoré stavby neboli asanované zbytočne. Celá Vydrica bola v dezolátnom stave a na jej rekonštrukciu nebola politická vôľa a ani peniaze.“

Čo je v súvislosti s Novým mostom aktuálne dnes? Podľa vedúcej magistrátneho oddelenia dopravy a cestného hospodárstva Evy Uhliarikovej je most po tridsiatich rokoch prevádzky „vo vynikajúcej kondícii“. Za obdivuhodnú označila skutočnosť, že v bezchybnom stave sú aj nosné laná. Kontrolu mosta vykonáva mesto, dôkladnejšie prehliadky za účasti statikov sa realizujú raz za tri roky.

V najbližšom období chce mesto urobiť poriadok aj s kaviarňou Bystrica na pylóne, ktorá je kvôli problémom a nájomcom v zanedbanom stave, ceny sú tu premrštené, interiér ako za socializmu a turisti ju veľmi nevyhľadávajú. Pripravená je už aj koncepcia nasvietenia mosta a jeho konštrukčných prvkov, o ktorej píšeme na inom mieste.

(juh)

Páčil sa vám článok?