Politika parkovania v centre sa zmení, snahou je dostať autá z ulíc do garáží

8.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Tradičný obraz ktorejkoľvek ulice v centre Bratislavy večer alebo cez víkend je mnohým dôverne známy: vodič donekonečna krúžiaci okolo vykolíkovaných parkovacích miest. Tie sú síce prázdne, ale na celý rok predplatené užívateľom.

Parkovanie označujú za problém číslo jeden v centre Bratislavy takmer všetky prieskumy verejnej mienky. V súčasnosti po Bratislave jazdí vyše 160 tisíc áut. Oproti roku 1990 ich v  meste pribudlo viac ako 60 tisíc.

Zatiaľ čo áut neustále pribúda, centrum mesta sa zväčšiť nedá. Výsledkom je neutešená dopravná situácia, nervozita vodičov nad upchatými komunikáciami, rozčúlenie chodcov nad obsadenými chodníkmi a trávnikmi. Už od roku 1991 je v meste vytypovaných viacero pozemkov na výstavbu hromadných garáží, ktoré sú väčšinou súkromné.

Výstavba podzemných garáží je však investícia s dlhodobou návratnosťou a vysokou náročnosťou, preto sa napriek niektorým zmluvám do nej v Bratislave nikto nehrnie. Nadobúdacia cena jedného boxu v podzemnej garáži v centre sa dnes vyšplhala na 500-700 tisíc korún. Paradoxne, jediná doteraz vybudovaná verejná podzemná garáž Alexia je zväčša poloprázdna a takou aj zostane, ak sa nezosúladí rozdiel v cene za parkovanie na ulici a v garáži. Za 1 hodinu parkovania na ulici dnes zaplatí vodič 5 korún.

Budovanie garáží v centre mesta však v konečnom dôsledku znamená nárast počtu áut namiesto ich zníženia. Preto platí, že s každým dobudovaným garážovým miestom by malo byť zrušené parkovacie miesto na ulici. V súčasnosti sa budujú hromadné garáže na Hviezdoslavovom námestí, Uršulínskej ulici, Námestí M. Benku, ďalšie pozemky na garáže územný plán odporúča na Veternej a Cukrovej ulici, na Kollárovom námestí a Námestí slobody. Prednosť však asi dostanú veľkokapacitné záchytné parkoviská na okraji centrálnej oblasti.

Počas posledných šiestich mesiacov pracovali v bratislavskom Starom Meste nad zmenami súčasnej parkovacej politiky v zóne s tzv. dopravným obmedzením. Cieľom novej parkovacej politiky je zabezpečiť vyššiu obrátkovosť parkovacích miest, zosúladiť podmienky parkovania nad zemou a v podzemných garážach a umožniť parkovanie predovšetkým domácim obyvateľom.

Podľa prieskumov sa kapacita uličných státí naplní o 8.30 h a tento stav trvá až do 17.30 h. Viac ako 14 percent plôch je trvalo obsadených vozidlami bez pohybu. Vyše tritisíc áut (15 percent) parkuje protiprávne. Denne sa pritom môže odtiahnuť alebo uzamknúť len 100-150 vozidiel. Aj v centre je najviac krátkodobých státí, do jednej hodiny parkuje až 50 percent vozidiel. Pri jazde do centra mesta až 36 % vozidiel prepravuje len jednu osobu a 42 percent dve osoby. 42 % služobných vozidiel využíva parkovanie na verejných plochách a parkoviskách. Až 51 % organizácií neuvažuje s riešením parkovania pre svoje vozidlá a vozidlá svojich zamestnancov. Väčšina sa spolieha, že problém parkovania vyrieši mesto.

Podmienkou splnenia cieľov novej parkovacej politiky je rozvoj celoplošného systému parkovania formou zóny s regulovaným parkovaním. Preferenciou MHD pred individuálnou dopravou sa mesto musí snažiť o zníženie objemu dopravy. Podiel prepravných výkonov 75:25 percent v prospech MHD je stav, ktorý nám v západnej Európe úprimne závidia. Pre Bratislavu sú aktuálne záchytné parkoviská na okraji zóny, odkiaľ sú dostupné ciele aj pešo, tzv. Park and Go systém. Obytné zóny by sa mali stať prejazdnými len pre dopravu, ktorá tam má svoj cieľ. Mesto by malo vybudovať systém navádzania vozidiel na voľné parkoviská a garáže, ktorý by mal účinne znížiť počet nadbytočných jázd pri hľadaní parkovísk.

Uličné parkovanie je v súčasnosti rozhodujúcou kapacitou statickej dopravy. Až 15 % vozidiel však na ulici parkuje dlhodobo a znižuje možnosti dopravnej obsluhy. Mesto chce preskúmať možnosti využitia dvorov a vnútroblokových priestorov na prednostné garážovanie áut obyvateľov. Účinne sa dá podporovať výstavba nových garáží pri rozhodovaní o umiestnení stavby, prideľovaní pozemku, príspevkom na výstavbu, odvodmi z príjmov.

Mesto chce zriadiť fond statickej dopravy. Táto podpora je opodstatnená, pretože až 42 % zamestnancov prevádzok organizácií využíva na parkovanie uličné plochy. Nová parkovacia politika by mala priniesť aj zlepšenie podmienok parkovania pre rezidentov centra mesta. Parkovací preukaz dostanú na rôzne miesta, parkovanie v nočných hodinách bude cenovo zvýhodnené, rovnako ako nájom miesta v garáži. Všetky opatrenia však zostanú iba na papieri, ak nebude možné kontrolovať ich dodržiavanie.

(miv)

Páčil sa vám článok?