Ak je na okne piktogram a vonku 24 stupňov, klíma by mala fungovať
Ak je na okne piktogram a vonku 24 stupňov, klíma by mala fungovať - mhd_interier
Večný problém letného cestovania v bratislavskej hromadnej doprave: Funguje či nefunguje klíma? Otvoriť či neotvoriť okienko? Cestujúci sa vadia. Pre niekoho je vo vozidle príšerne teplo, pre iného príšerne zima, niekomu zase prekážajú teplotné rozdiely vonku a vo vozidle, iný je zase na klímu alergický a okamžite kýcha...
Stanovisko dopravného podniku k otázke, v ktorom vozidle klíma funguje, je podľa jeho hovorkyne Adriany Volfovej jednoznačné: „Vo všetkých klimatizovaných vozidlách, ktoré sú označené piktogramom!“ V praxi to znamená, že tam, kde je na okienku piktogram s nápisom, okná sa otvárať nemusia a klíma funguje. Aj keď nie vždy to platí automaticky...
Príkladom sú autobusy. „Dopravný podnik má dva typy klimatizovaných autobusov, v jedných sa klíma zapína automaticky, hneď ako vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov, v ostatných ju vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy dispečingu,“ vysvetlila Adriana Volfová. A ako to vyzerá v najnovších trolejbusoch? „Klimatizáciu v nich ovládajú vodiči. Zapnú ju, len čo vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov alebo zase na základe centrálnej výzvy dispečingu.“ Čiže, ak sa niekomu môže zdať, že je vonku teplo a klíma by mala fungovať, v skutočnosti ešte môže byť vypnutá, pretože teplota nepresiahla 24 stupňov. Na záver električky - klimatizácia v nich pracuje automaticky, podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí.
Relatívne najjednoduchší spôsob vetrania je otvoriť okienko. Ak však cestujúci otvárajú okná vo vozidlách pri zapnutej klimatizácii, znižujú tým jej účinnosť. „Klíma je potom neefektívna. Takisto dochádza k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach, keď teplo sála do vozidiel,“ tvrdí Adriana Volfová.
Ako pripomína hovorkyňa, „klimatizácia v električkách a trolejbusoch funguje automaticky, podľa hygienických noriem, ktoré zabezpečujú, že vo vozidle cirkuluje nielen chladený, resp. zohrievaný vzduch, ale zabezpečený je aj prívod čerstvého vzduchu zvonka, a to podľa obsaditeľnosti vozidla – privádza sa predpísané množstvo vzduchu za jednotku času na každú osobu, ktorá sa vo vozidle nachádza. Tým je zabezpečené aj vetranie interiéru a to bez otvorenia jediného okna. Akékoľvek otvorené okno preto len zhoršuje energetickú spotrebu vozidiel a spomaľuje dosiahnutie príjemného prostredia. V nových električkách a trolejbusoch môžu byť preto okná pri fungujúcej klimatizácii zaistené zámkom proti otvoreniu.“
Medzi Bratislavčanmi koluje aj verzia, že vodiči úmyselne nezapínajú klímu, aby ušetrili na nafte. „Letná norma spotreby nafty zohľadňuje prevádzku klimatizácie, dopravný podnik preto odmieta, že by vodiči boli motivovaní nezapínať klimatizáciu v snahe ušetriť naftu,“ dodala Adriana Volfová.
Dušan Blaško