Experimentálny záväzok, alebo ako sa vyhnúť povinnostiam

6.2.2013
0
Experimentálny záväzok, alebo ako sa vyhnúť povinnostiam - vytlk1
Páčil sa vám článok?

Koniec roka si konzervatívnejší spájajú so záväzkami do nového roku. Tí modernejší vedia, že dávať si záväzky sa niekedy aj nevypláca, a to najmä vtedy, ak ich nesplnia. Potom to majú dlho na tanieri a tak sa radšej fantazijným túžbam radšej vyhnú, alebo ich vyslovia iba tak na oko, aby sa nepovedalo. Koľkokrát sme počuli to i ono, čo bude a potom sa nestalo. Tak to je aj s kvalitou bratislavských ciest.

Majú mnoho vlastníkov – magistrát, mestské časti, dopravný podnik, vodárenskú spoločnosť, železnice a mnohé ďalšie organizácie a súkromníkov, ktorí sa majú starať o ich kvalitu, ale nerobia tak. Bratislavské cesty sú po zime po „japonsky“ povedané „samajama“ a dodám ešte „samyrozbitykanal“, „sameprepadliny“, „samebradavice“ „sameinehrby“ a iné „same....“. Jednoducho všetko to, čo ničí nápravy motoristom.

Mnoho z bratislavských vodičov si prerazilo pneumatiky, zničilo zliatinové a aj plechové disky, odtrhli náboj kolesa či nápravu, alebo si spôsobili iné škody na vozidle aj väčšieho rozsahu, ak pri vyhýbaní sa jame nezvládli smer alebo šmyk vozidla a skončili v nejakej prekážke. A keďže v zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič je povinný predvídať, všetka vina je na vodičoch. No tých, ktorí sa nestarajú o kvalitu ciest, nikto nepostihuje. Veď poisťovne škody zaplatia!

A tak by sme si chceli dať záväzok za všetkých zodpovedných. Za bratislavský magistrát a mestské časti - už teraz chceme a zmapujeme všetky výmole a nerovnosti a tie najvypuklejšie opravíme dočasne netechnologickým spôsobom a hneď po stúpnutí teploty nad 10 stupňov ich dáme kvalitne opraviť a ak ich opravíme, povinne ich raz za dva mesiace počas dvoch rokov záruky budeme aj priebežne opravovať, ďalej nebudeme novým asfaltom pri oprave vytvárať vypuklé bradavice, aby vozidlá nemuseli prekážky zdolávať, opravíme všetky kanalizačné vpuste a, samozrejme, budeme ich priebežne stále prečisťovať.

Za Bratislavskú vodárenskú spoločnosť – nechceme počúvať to známe teoretické z úst vedenia „kontrolujeme každý rok a opravujeme a vymieňame poklopy“, my motoristi chceme naozaj sľúbiť, že poriadne zmapujeme všetky kanály aj na menej frekventovaných uličkách a budeme tie nevyhovujúce okamžite dávať do roviny s vozovkou – teda dvíhať, alebo znižovať aj ich okolie opravovať a spevňovať a vymyslíme aj spôsob, ako ich opraviť tak, aby po pol roku neklesali alebo nevystupovali z úrovne vozovky.

Za Dopravný podnik – sľubujeme, že skontrolujeme všetky električkové prejazdy a moderným spôsobom ich zrekonštruujeme, že natiahneme nové kvalitnejšie povrchy aj na miestach, najmä na zastávkach, kde sú vyjazdené hlboké koľaje. Za železnice sľubujeme, že opravíme všetky železničné prejazdy, tak ako je to vo Švajčiarsku, kde motoristi ani necítia prejazdy cez koľaje. Za ministerstvo dopravy – opravíme všetky mosty, vyrovnáme všetky dilatácie s vozovkou ako v Belgicku, aby ich vodiči iba videli a necítili pri prejazdoch.

Zdá sa vám to ako fantazijný socializmus? Aj mne! Zodpovední si však musia uvedomiť, že motoristi prispievajú formou daní, pokút a ďalších poplatkov najviac na infraštruktúru štátu a len málo sa im vracia. Že právom chceme jazdiť na rovných nezvlnených vozovkách, ako je to zvykom vo väčšine civilizovaných krajín. Nechceme nič viac a nič menej, len to, aby sme jazdili pohodlne a najmä bezpečne.

Zodpovední – splníte nám „VašeNaše“ záväzky v roku 2013? Alebo to bude hádzanie hrachu na stenu, ako väčšina novoročných predsavzatí, ako už nebudem fajčiť, nebudem piť, nebudem robiť druhým zle, nebudem egoista, budem ohľaduplný a podobne.

Pavel Jacz

Takto vyzerá jama na Lermontovovej ulici, akých je v Bratislave neúrekom.
FOTO - autor


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 2013 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?