Vajnorská radiála zrýchli dopravu a ušetrí súpravu

24.3.2010
0
Páčil sa vám článok?

Po projekte Račianskej radiály pripravuje mesto v rámci preferencie električkovej dopravy aj tzv. Vajnorskú radiálu. Cieľom je zrýchlenie koľajovej dopravy medzi Zlatými pieskami a centrom mesta.

Vajnorská radiála plní podľa mesta okrem iného aj funkciu nadväznej dopravy na železnicu od Trnavy, Nových Zámkov a Dunajskej Stredy. Jazda električkou medzi konečnou na Zlatých pieskoch a okrajom centra na Trnavskom mýte trvá šestnásť minút. Meraním sa zistilo, že vozidlo sa na trase zbytočne zdržiava viac ako tri minúty.

„Zavedením dynamického riadenia dopravy s maximálnou preferenciou električkovej možno dosiahnuť stav, keď prakticky jediným miestom zastavenia električky bude zastávka,“ uvádza mesto. Preferenciou očakávajú odborníci výrazné zníženie celkovej jazdnej doby električiek, k čomu je však potrebná aj modernizácia koľajových tratí.

Projekt preferencie na Vajnorskej radiále je technicky zložený z dvanástich, tzv. kolíznych bodov. Niektoré z nich bezprostredne súvisia so železničnými stanicami, prípadne zastávkami Slovak Lines, teda s budúcimi prestupnými terminálmi na ŽST Nové Mesto a Jurajov dvor. Všetky kolízne body Vajnorskej radiály v rámci projektu sú súčasné križovatky riadené semaformi.

Projekt je šitý na mieru trase linky číslo 2 na úseku Zlaté piesky - Vajnorská - Trnavské mýto - Krížna - Vazovova, vrátane odbočky na ŽST Nové Mesto. Na tejto trase sa nachádza jedna železničná stanica, štyri obojsmerné a jedna jednosmerná zastávka prímestskej autobusovej dopravy Slovak Lines. Po vybudovaní prvej etapy projektu prepojenia koridorov TEN-T a s tým súvisiacej železničnej stanice Filiálka sa Trnavské mýto stane výhľadovo ešte významnejším prestupným uzlom.

Na Vajnorskej radiále jazdia električkové linky č. 1, 2 a 4. Tie v úseku medzi Zátiším a Krížnou ulicou vytvárajú spoločný interval medzi spojmi 4 minúty. Na úseku Zátišie- Zlaté piesky premávajú linky č. 2 a 4 v intervale 6 minút.

Zdržania na križovatkách celého riešeného úseku v jednom smere by mohli klesnúť z dnešných štyroch minút na jednu minútu. Z obežnej jazdnej doby električkovej linky č. 2 sa teda bude môcť ubrať šesť minút, čo by mohlo znamenať úsporu jednej súpravy.

(rob)
Páčil sa vám článok?