Parkovísk bude málo, aj keď pomôžu občania

30.10.2007
0
Páčil sa vám článok?

Hoci petržalský miestny úrad pripravil dokument o zlepšení situácie s parkovaním, ani jeho prijatie a premena na skutočnosť problém neodstráni, len nepatrne zmierni.

Je pravdou, že problém spôsobili komunistickí plánovači, ktorí nechali postaviť jedno parkovacie miesto na päť bytov, ale ani dnes sa situácia nerieši perspektívne. Dnes pripadá na jeden byt jedno auto. Petržalčania majú k dispozícii 18,5-tisíca parkovacích miest, chýba im vraj ďalších 40-tisíc.

Pripravovaný program ráta so ziskom desať a pol tisíca parkovacích miest, chýbať ich bude teda ešte 30-tisíc, ale to by museli prestať autá pribúdať. A to sa neráta s ďalšími okolnosťami, ako je investičná výstavba či tlak na megaparkovisko, ak sa postaví a bude fungovať nosný dopravný systém.

Hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy k programu hovorí, že bude predložený na širokú verejnú diskusiu a uvidí sa vlastne, o čo majú ľudia záujem. „Chceme použiť spôsob, ktorý platí pri veľkých investíciách - spojenie kapitálu investora, drobných účastinárov a verejných prostriedkov na budovanie parkovacích domov.“ Finančnou účasťou občanov na stavbe by sa malo zaručiť, že ľudia budú používať vybudované garáže. Dnes má totiž mestská časť po drastickom zdražení nájmu za garážové miesta značné problémy s ich obsadením.

V programe je okrem iného aj vyšší podiel parkovania na chodníkoch, čo by pridalo asi 6-tisíc miest. Využitím zdevastovaných vnútroblokových ihrísk by sa získalo ďalších tisíc miest a postavením šestnástich parkovacích garáží by pribudlo 3200 miest. Ak rátame, že toto všetko bude o tri roky, už vtedy tam bude o 20-tisíc áut viac.

Mestská časť má pritom plôch dosť - ale chaoticky usporiadaných, čo je tiež dôsledok komunistického urbanizmu. Pri architektúre starej Petržalky by na ploche dnešnej mohlo žiť v prevažne jednoposchodových domoch so záhradami až 200-tisíc ľudí. Ten priestor musí nájsť obecný architekt. Samospráva zasa nesmie podliezať investorom, ale veľmi tvrdo od nich žiadať, aby nezvyšovali, ale znižovali dopravné zaťaženie štvrte.

Gustav Bartovic

Páčil sa vám článok?