Zisťovali sme: Ako vyzerajú obedy za 3,60 eura a ako sú s nimi seniori spokojní?

9.5.2025

Zdroj: (in)

„Ja zjem všetko, veď si to môžem dochutiť a dotvoriť podľa seba,“ hovorí nám pani Gabina.
Páčil sa vám článok?

Vďaka príspevku mestskej časti Petržalka je táto, pre mnohých z nás, samozrejmosť dostupná aj pre seniorov s najnižšími dôchodkami. Ako sú s ňou stravníci - Petržalčania spokojní?

Od júna minulého roka má samospráva na dodávanie obedov firmu, ktorá vo výberovom konaní ponúkla za jeden obed sumu len 3,60 eura. To je maximálna suma, ktorú zaplatí senior. Tým s dôchodkami nižšími ako 822 eur prispieva na obed istou sumou aj mestská časť. Napríklad ľudia, ktorí majú dôchodok do 411 eur, zaplatia za obed len 1,10 eura.

Pôvodne sme vám chceli ukázať, kde a kto aktuálne varí obedy pre petržalských seniorov, lenže firma, ktorá varí obedy aj pre študentov Univerzity Komenského, sa nemala záujem prezentovať.

Cesta obeda však nie je tajomstvom. Dodávateľ stravy musí každé ráno jedlo navariť, rozdeliť do obedárov podľa troch menu a rozviezť presné počty na tri rôzne miesta v Petržalke – do dvoch výdajní a na Oddelenie správy verejných priestranstiev, odkiaľ sa realizuje donáška. Následne zobrať prázdne obedáre, u seba ich vydezinfikovať a pripraviť na ranné nakladanie. Toto je denný kolotoč za 3,60 eura za obed. Na to sa v zmluve s mestskou časťou zaviazal.

Zdroj: (in)
Do výdajne na Medveďovej zavítajú prví stravníci už pred pol desiatou. Najskôr prichádzajú tí, čo ju majú priamo v dome, obyvatelia nájomných bytov.

​​„Ako vyzerajú obedy za 3,60 eura (vrátane logistiky) a ako sú s nimi seniori spokojní?“ pýtali sme sa teda samotných stravníkov.
Do výdajne na Medveďovej zavítajú prví stravníci už pred pol desiatou. Najskôr prichádzajú tí, čo ju majú priamo v dome, obyvatelia nájomných bytov. V priebehu desiatich minút si po obed príde až desať stravníkov. „Ja zjem všetko, veď si to môžem dochutiť a dotvoriť podľa seba,“ hovorí nám pani Gabina. „Niekto sa sťažuje, že je paradajková polievka málo červená. Tak tam dám kečup. Polievky sú riedke? Dorobím si slíže alebo krúpy a dochutím podľa seba. Keď je guľáš štipľavý, dolejem vodu a je. Nie je umenie kritizovať.“ Domov si dnes odnáša roládu z panenky so zemiakovou kašou a uhorkami a gulášovú polievku.

Zdroj: (in)
Roláda z panenky, zemiaková kaša, uhorka a gulášová polievka.

Ďalší stravník berie obed aj pre susedku. „Veľa ryže dávajú, nemám ju rád, ale obedy sa dajú. Beriem si ich každý deň,“ povie mi.
„Ja som spokojná. Sú ľudia, ktorí nadávajú, ale keď je málo zeleniny, tak si dodám sama. Hoci predtým boli obedy lepšie, teraz sú zase lacnejšie,“ reaguje ďalšia.

Iná seniorka súhlasí: „Dá sa. Sú cenovo výhodné.“ Posťažuje sa len na to, že predtým bol vstup do výdajne lepší, teraz musí zvládať schody. Býva neďaleko, keď je pekne, cestu za obedom berie ako prechádzku. Ďalší pán na moju otázku, „ako varia“, zareaguje: „Ako v školskej jedálni.“ A čo by privítal? „Väčšiu kvalitu.“ Naopak, seniorka, ktorá stojí za ním, skonštatuje, že obedy má len mesiac a je maximálne spokojná.

Vo výdajni na Medveďovej vydá Alexandra Hlucháňová denne priemerne 50 obedov, pondelok je výnimkou, vtedy je to o pätinu menej. „Tí, čo majú najnižšie dôchodky, sa zväčša nesťažujú. Obed si berú každý deň a sú vďační,“ hovorí. Kritickejší sú tí, ktorí odoberajú obedy už dlhšie a vedia porovnávať (dodávatelia sa menia každé 1 - 2 roky, pozn. red.).

Monika Ryšánková, ktorá pracuje vo výdajni na Osuského už roky, jej slová potvrdzuje. Dodáva však, že predtým toľko sťažností nebolo. Na pestrosť, aj na kvalitu. Občas aj na gramáž, ale tá sedí. „Za celú dobu napríklad nemali nič vyprážané a chceli by. Aj filé je len pečené. Privítali by napríklad klasický majonézový šalát s kuracím rezňom. A kto nie, má možnosť si vybrať z ďalších dvoch jedál,“ hovorí.

Zdroj: (in)
Na Osuského denne vydajú až 150 obedov.

​Mestská časť na to reaguje, že „aktuálny dodávateľ vyprážané jedlá do jedálneho lístka nezaraďuje z dôvodu dodržiavania zdravotných štandardov. Tento prístup je v súlade s trendmi zdravej výživy“ Na Osuského denne od 9 h do 10.30 h vydá až 150 obedov. „Viacerí, čo si ešte donedávna vládali chodiť pre obedy, si už museli požiadať o donášku. Preto ich počet stúpa,“ pokračuje. Tvrdí, že noví sa pýtajú, či si dokážu vybrať zo stravy, ak majú nejaké diéty. „Súčasný dodávateľ sa aj snaží, aby jedlo nebolo mastné, presolené alebo prekorenené.“ Do toho prichádza stravníčka, ktorá hovorí, že by privítala viac jedál „bez sedmičky“. Nerozumiem, a tak mi vysvetlí, že jej organizmus nezvláda mlieko. „Ale dokážem si vybrať a doma si to jedlo vždy nejak dotvorím.“

Zdroj: (in)
Mestská časť zakúpila kvalitné štvorposchodové obedáre, tieto sme videli na Medveďovej.

Keď odchádzam, všimnem si ešte upozornenie, že v miskách z obedára sa jedlo nezohrieva. Obedár slúži len na prenos. „Je kvalitný, štvorposchodový, ale ľudia by si aj tak chceli nosiť vlastné misky. Lenže to by nebolo v nikoho silách vydať takto denne 150 obedov,“ hovorí Monika Ryšánková.

Som spokojný, ale...

Pre seniorov, ktorí sú odkázaní na donášku, vozia obedy tri autá. Podľa Klaudie Marekovej z Oddelenia správy verejných priestranstiev, ktorá má distribúciu na starosti, im to trvá denne maximálne tri hodiny. „S rozvozom problém nie je,“ tvrdí Klaudia Mareková. „Väčšinou pracovník len zazvoní na zvonček pri dverách a odchádza. Niektorí seniori už ho čakajú, chcú prehodiť pár slov, niekedy venujú pracovníkom cukrík alebo malú čokoládu ako formu vďaky. Tí, ktorí nie sú spokojní so stravou, najčastejšie spomínajú, že im chýba vyprážané alebo sa posťažujú, že v jeden deň je ryža v troch rôznych variantoch a nemajú si čo vybrať.“

Zdroj: (in)
Niektorým seniorom vozia obed až k dverám.

Tí ostatní píšu svoje výhrady na opačnú stranu jedálneho lístka, ktorý dostávajú na ďalší týždeň. „Odkedy sa zmenil dodávateľ, chodí viac sťažností,“ priznáva sociálna pracovníčka Bibiana Pristachová, ktorá má v rámci Opatrovateľskej služby na starosti donášku jedla do domu. „Je to sčasti aj o zvyku. Predchádzajúci dodávateľ bol dva roky, ľudia si naňho zvykli, ale fakt je, že jedálne lístky boli pestrejšie, a najmä, boli v nich aj vyprážané jedlá, ktoré viacerí seniori žiadajú. Predchádzajúci dodávateľ však robil obedy za 5,30 eura, boli drahšie, ale vraj rozmanitejšie.“

Podľa Kataríny Petrášovej z referátu sociálnych vecí aj nízka suma za obed mala vplyv na nárast stravníkov. Na druhej strane, seniori by si za kvalitu a pestrosť boli ochotní priplatiť. Vyplynulo to z prieskumu spokojnosti, ktorý referát zrealizoval koncom roka.
Seniori sú vďační za obedy. Povedia vám, že sú radi, že ich majú, výhrady sa od nich dozviete až následne. Podobne to vraj dopadlo aj v prieskume. „Som spokojný, ale...“ Ľudia si pýtali klasické vývary, kapustovú polievku, nielen zasmažené fazuľové a šošovicové, chceli vysmážané ryby, rezeň, obmenu cestovín... Na to boli predtým zvyknutí.

„Aktuálny dodávateľ obmieňa štyri jedálne lístky, ale on nás na tento fakt hneď na začiatku upozornil,“ tvrdí Katarína Petrášová s tým, že občas zaradí aj niečo iné a napríklad žemľovku už nenakladá spolu so šťavou, ale separátne.

V budúcnosti vo vlastnej réžii?

Súčasný dodávateľ má zmluvu s mestskou časťou do 30. júna 2025. Pred týmto termínom už musí byť vysúťažený nový. Môže ísť, samozrejme, o toho istého, podstatné bude, aké kritériá mestská časť zadá v rámci výberového konania ako prioritné. Súčasný vyhral vďaka výrazne nižšej cene (predchádzajúci – 5,30 eura).

Zdroj: (in)
Závozník denne priváža a odváža obedáre.

​„V dnešnej dobe zdražovania sa snažíme aj pri verejných obstarávaniach, túto službu nevynímajúc, tlačiť najmä na čo najnižšiu celkovú cenu. O to viac pri zraniteľných skupinách, ku ktorým patria aj nízkopríjmoví či osamelí seniori, ktorí si stravovanie u nás v značnej miere hradia sami, aj napriek finančným príspevkom našej samosprávy. Naším cieľom je nájsť rovnováhu medzi dostupnosťou, kvalitou a finančnou udržateľnosťou,“ vysvetľuje Mária Halašková, hovorkyňa Petržalky s tým, že každý poskytovateľ, samozrejme, spĺňa aj požiadavky na štandardnú kvalitu jedál. V budúcnosti by na miestnom úrade tento aspekt radi vylepšili varením vo vlastných školských jedálňach, na ktoré má samospráva priamy dosah. „Miestny úrad túto možnosť zvažuje ako dlhodobé riešenie, ktoré by mohlo priniesť viac kontroly nad kvalitou a flexibilitu v ponuke jedál. Závisieť to však bude od rozpočtových možností, kapacít školských kuchýň a dostupnosti personálu.“

Počet stravníkov stúpa

Počet seniorov v Petržalke stúpa, a tým stúpa aj počet stravníkov, ktorým zabezpečuje obedy mestská časť. Buď si pre ne chodia sami do jednej z dvoch výdajní – na Medveďovej a na Osuského – alebo im ich pracovníci samosprávy privezú doslova až pred dvere. „Kým v roku 2023 bol počet stravníkov 416, v roku 2025 ich máme už 457,“ hovorí Katarína Petrášová z referátu sociálnych vecí miestneho úradu v Petržalke. Väčšina, 284 ľudí si pre stravu dochádza sama, 170 obedov seniorom rozvážajú. Na stravovanie seniorov bolo v minulom roku z rozpočtu vyčlenených 51 436 eur.

Vybavenie nie je náročné

„Petržalský senior vypíše a podá žiadosť, spolu s ňou vydokladuje výšku dôchodku, aby mu úrad vedel určiť výšku príspevku. Na obed má nárok aj senior, ktorého dôchodok je vyšší ako 821,97 eura. Platí však plnú sumu,“ hovorí Katarína Petrášová. „Následne mu zhruba do týždňa príde rozhodnutie, podpíše zmluvu o zapožičaní obedára a môže začať obedy odoberať.“ Ani ukončenie nie je náročné. Stačí prísť na výdajné miesto, kde si stravník chodí pre obedy, oznámiť ukončenie, spísať výpoveď zmluvy a odovzdať obedár.
Služba donášky obedov patrí pod opatrovateľskú službu. Na oddelení sociálnych vecí v Technopole seniori dostanú všetky potrebné informácie a pomoc s vyplnením žiadosti.

(in)

Páčil sa vám článok?