Ako sa zmenia petržalské ulice po zavedení PAAS?

11.3.2024
0

Zdroj: (in)

Páčil sa vám článok?

Ďalšou PAAS (systém celomestského parkovania) zónou v bratislavskej Petržalke sa stanú Háje 2 a 3. So značením parkovacích miest by chcelo mesto začať v období apríl-jún, spustenie predpokladá vo štvrtom kvartáli (október-december). O spustení registrácií a aj samotnej regulácie bude magistrát informovať zakaždým minimálne mesiac vopred.

Na stránke paas.sk/petrzalka nájdete podrobný návrh projektu, ku ktorému sa uskutočnilo 19. februára aj online prerokovanie. Otázky sa mohli klásť len cez aplikáciu Slido, takže priebeh bol, na rozdiel od „živých“ prerokovaní, kultivovaný.

Projekt ešte nie je finálny. Práve na to slúžila participácia, obyvatelia mohli zaslať do 3. marca svoje pripomienky a magistrát ich mohol zvážiť. Mestská časť posielala mestu už počas tvorby projektu organizácie dopravy niekoľkostranový súpis pripomienok. „Magistrát časť akceptoval a na časť buď zatiaľ neodpovedal, alebo ich zamietol,“ uviedla hovorkyňa Petržalky Mária Halašková. Pripomienky sa týkali napríklad: Vyhradených ŤZP miest pre konkrétne vozidlo. „Vyjadrili sme nesúhlas so zlučovaním do celkov, keďže u nás aktuálne prebieha kontrola všetkých vyhradených miest a nie každé ostane zachované.“ Alebo parkovania na chodníkoch. „Apelovali sme, aby magistrát nerušil tento typ parkovania a zároveň vymyslel spôsob, ako zanechať chodníky priechodné.“ Upravený projekt plánovala mestská časť znova pripomienkovať.

Zatiaľ hlavné zmeny v organizácii dopravy

Peter Netri z projektového tímu parkovacej politiky ako prvú uviedol zjednosmernenie časti Mlynarovičovej na krátkom úseku, plus zmenu parkovania pri Chorvátskom ramene z pozdĺžneho na kolmé, čím sa zlepší prístup pre zásobovanie.

Diskusiu vyvolala zmena prikázaného smeru odbočenia z Mlynarovičovej na Furdekovu. Na komunikácii za Červenou poštou má byť kvôli bezpečnosti zrušené odbočenie doľava. „Vozidlá, ktoré potrebujú ísť na Apollo alebo Prístavný most budú presmerované na Lachovu so svetelnou signalizáciou,“ uviedol Peter Netri. Obyvatelia však nie sú nadšení z predstavy zvýšeného počtu áut na Lachovej.

Ďalšou zmenou je otočenie jednosmeriek na Haanovej. Autá majú byť presmerované na výjazdy, ktoré majú lepšie parametre z hľadiska bezpečnosti. Napríklad ten pri Lidli. Dodávame, že križovatka Furdekova – Šustekova bude aj preto potrebovať zmodernizovať riadenie.

Zokruhovanie na Gwerkovej v zákrute pri lesíku je nevyhnutnosťou, ak má byť možnosť parkovať po oboch stranách cesty.

Zaslepenie vnútrobloku na Furdekovej – prejazd cez vnútroblok bude zakázaný, ide o zminimalizovanie tranzitu.

Legalizácia parkovania a cyklopruhy na južnej časti Mamateyovej – severná časť už má vyznačené parkovacie pásy a cyklopruh, pokračovanie v tom istom duchu bude na juhu až po Dolnozemskú.

Peter Herceg, splnomocnenec primátora pre parkovaciu politiku skonštatoval, že na Mamateyovej dnes každý večer parkuje štvrtina áut – vrátane dodávok a nákladných áut – nerezidentov, ktorí sú vytlačení z petržalského parkovacieho systému – po úprave parkovania je presvedčený, že miesta bude v tejto lokalite dosť.
Dodávamne , že projekt ešte nemá finálnu podobu. Magistrát pripúšťa zmeny aj počas fungovania PAAS. V budúcnosti napríklad zvažujú aj parkovanie na 4-prúdovej Furdekovej a je snaha zaregulovať aj parkovanie pri Dostihovej dráhe. 

Lachova

Obyvatelia majú po zavedení chodníkovej novely veľké problémy s parkovaním.
„Tri bytovky a vyznačených 25 miest...Kde máme podľa vás parkovať?“ pýta sa obyvateľ Lachovej 25. „Parkujeme s malou dušou na chodníku či nepríde pokuta.“

Zdroj: (in)

Lachova ulica.

„Popri bytovkách Lachova 3-5-7 a 25-27-29 bude legálne pozdĺžne parkovanie čiastočne na chodníku, pri bytovke Lachova 9-11-13 zostane kolmé. Odporúčame využiť hromadné parkovisko pri Chorvátskom ramene za bytovým domom Lachova 18-26,“ znela odpoveď kompetentných pri prerokovaní. Dodali, že PAAS sa síce spustí až vo 4. kvartáli, vyznačovanie parkovacích miest však začne už počas apríla a miesta už budú legálne. Peter Mošať z oddelenia parkovania hlavného mesta dodal, že keď bude projekt schválený, môžu začať so značením práve v tejto lokalite.

Furdekova

Obyvatelia protestujú proti zrušeniu pozdĺžnych parkovacích miest pred bytovými domami na Furdekovej 4 až 14. Ide podľa nich zhruba o 70 miest. Žiadajú prehodnotenie projektu organizácie dopravy a vyznačenie parkovacích miest pozdĺž Furdekovej 6 - 12 aspoň v miestach, kde je šírka komunikácie postačujúca (5 metrov a viac).

Zdroj: (in)

Furdekova.

Počas prerokovania projektu organizácie dopravy pracovníci magistrátu upozornili, že nejde o finálnu podobu POD a pripomienkami od obyvateľov sa budú zaoberať. Dodali však, že pred kolmými parkovacími miestami, ktoré zachovali, musí byť šírka 5 m (príp. 4,5 m) na manévrovanie a pokiaľ ide o komunikáciu „v prvom rade ide o chodník, nie o parkovisko“.

Mamateyova

Ako bude riešené parkovanie na hlavnej ceste (Furdekova, Mamateyova), aby nevznikali “sivé zóny” pre nerezidentov ako aktuálne na Romanovej alebo Šustekovej?

Zdroj: (in)

„Aj Mamateyova aj Furdekova budú regulované. Južná časť Mamateyovej bude mať parkovací pás a cyklopruh a jeden pruh v každom smere.“ Rovnako je to už v severnej časti Mamateyovej. „Furdekova bude mať parkovací pás za zastávkou Lachova (smer juh).“

Mlynarovičova za Červenou poštou

„Prečo sa zrušia riadne vyznačené miesta na „chodníku/obslužnej komunikácii“ vedľa pošty?“ pýtal sa na prerokovaní jeden z obyvateľov.

Zdroj: (in)

Mlynarovičova.

„Parkovacie miesta za existujúcimi kolmými parkovacími miestami sú vyznačené na chodníku,“ informoval Peter Netri s tým, že sa k nim bolo nutné dostať jazdou po chodníku, čo je nežiaduce, pretože sa po nich pohybujú ľudia a dochádza k ohrozeniu najslabších účastníkov cestnej premávky - najmä detí a seniorov. „Tam, kde je kapacita dostatočná, sa snažíme parkovacie miesta na chodníkoch eliminovať a skôr ich umiestniť popri chodníku,“ dodal.

V parčíku a na malom námestí v Ovsišti

Betónová plocha na Medveďovej oproti Alpinkám, kam sa autá dostávali križujúc chodník, po zavedení PAAS už na parkovanie slúžiť nebude. Rovnako ako malé námestie medzi Jankolovou 2 a 4.

Zdroj: (in)

Parčík v Ovsišti.

Šustekova 9-15

V projekte nie sú vyznačené parkovacie miesta na príjazdovej ceste (spevnenej ploche) v tesnej blízkosti Šustekovej 9-15. Identická plocha na Šustekovej 1-7 v PAAS je, hoci modré čiary na nej ešte chýbajú a donedávna tam bola aj značka zákaz vjazdu. Mesto nevie, kto ju odstránil, ale „osadená bude značka povoľujúca parkovanie pre rezidentov v zmysle schváleného projektu organizácie dopravy,“ informoval nás vo februári tohto roka hovorca magistrátu Peter Bubla. V novembri minulého roka bola predmetná plocha ešte v procese majetkového zisťovania. „Je vo vlastníctve a správe hlavného mesta. Naším záujmom je zaradiť plochu do siete miestnych ciest, ako súčasť Šustekovej ulice a následne zveriť jej správu mestskej časti, čo umožní parkovanie nielen rezidentom, ale následne aj návštevníkom zóny.“

Zdroj: (in)

Šustekova.

Podobná situácia je aktuálne na Šustekovej 9-15. Preverujú sa majetkové záležitosti. „V tomto prípade si myslím, žeby to (parkovacie boxy,pozn.red.) doplnené mohlo byť, keďže ide o domy a spevnené plochy z rovnakého obdobia. Neberte ma však za slovo, preveríme to,“ vyjadril sa na prerokovaní Peter Herceg.
Obyvatelia na Šustekovej 9-15 sa teda potešia, že sa konečne nájde vlastník tejto účelovej cesty. Roky sa ho totiž snažili vypátrať a riešiť s ním, že sa cesta prepadáva. Dosiaľ sami nosili štrk, látali jamy a opravovali prepadávajúci sa kanál. Ešte predtým, ako mesto na tejto ceste namaľuje parkovacie boxy, bude zrejme musieť vyriešiť jej biedny stav.

Petržalka je jedna PAAS zóna

Rezidentská parkovacia karta PAAS platí vo všetkých regulovaných PAAS zónach Petržalky - aktuálne na Dvoroch IV. V., VI. a Šustekova a po spustení zóny aj v lokalite Háje II. a III. Pre nerezidentov a návštevy sú spoplatnené pracovné dni od 12h do 24h, od piatka polnoci, do nedele polnoci je parkovanie bezplatné. Na prerokovaní padla aj otázka, či by nemala byť Petržalka rozdelená na viac PAAS zón. Ako povedal Peter Herceg, tento podnet dostávajú hlavne od rezidentov z Dvorov, kvôli tomu, že si napríklad obyvateľ Lúk, ktorý pracuje v Digital parku, kúpi rezidentskú kartu za 39 eur a môže im parkovať pred domom. Podľa jeho slov, Petržalka ako 120-tisícové mesto, by malo byť rozčlenené minimálne na tri zóny – sever, stred a juh. „Je to lepšia ochrana rezidentov. Zatiaľ to nemalo veľkú podporu u starostu. Je to téma, o ktorej diskutujeme,“ povedal a ako príklad uviedol Nové Mesto, ktoré bolo takisto jednou zónou a kvôli Tehelnému poľu sa poslanci rozhodli pre zmenu.

Odhadovaný počet parkovacích miest

Podľa realizovaného prieskumu je počet oficiálnych parkovacích miest pred zavedením regulácie:
Háje II: 4.652 stojísk
Háje III: 1.545 stojísk

Pred zavedením PAAS: 6197* parkovacích miest
Po zavedení PAAS: 6306* parkovacích miest, vrátane státí pre motorky a všeobecné ŤZP miesta.

V prípade regulácie parkovania (na základe skúsenosti z iných zón) sa očakáva úbytok parkujúcich áut v zóne od 10 do 25 %.
*ide o hrubý výpočet
Zdroj: paas.sk

Aktuálna štruktúra parkujúcich

Háje II: 50 % rezidentov, 20 % návštevníkov z BA, 30 % návštevníkov mimo BA
Obsadenosť v noci: 89,40 %

Háje III: 47 % rezidentov, 27 % návštevníkov z BA, 26 % návštevníci mimo BA
Obsadenosť v noci: 100,50 %
Zdroj: paas.sk

(in)

Páčil sa vám článok?