FOTO Pozrite, aké maľby ste kedysi mohli nájsť na štítových stenách v Petržalke

12.10.2019
Maľba Mier na OSuského
Páčil sa vám článok?

Pri výstavbe sídliska Petržalka platil zákon, tzv. Hlava 5, podľa ktorého muselo byť vyčlenené určité percento (0,5 – 2 %) z ceny stavby na jej výtvarné doriešenie. Vo verejnom priestore sídliska tak vzniklo veľké množstvo umeleckých diel. Dodnes sa zachovalo mnoho sôch, plastík aj reliéfov.

Fenoménom, ktorý nenáj­deme na žiadnom inom sídlisku na Slovensku, dokonca ani v Čechách a okolitých krajinách, boli monumentálne maľby. Tie vznikali na štítových stenách 12-poschodových panelákov a popri estetickej funkcii plnili aj úlohu orientačných bodov. V Petržalke bolo takýchto malieb sedem a obrovské plochy fasád, ktoré dosahovali až 450 m², stvárňovali umelci, ktorých návrhy vyberala komisia zložená z architektov, výtvarníkov, predstaviteľov mesta a Slovenského fondu výtvarných umení.

Najväčšia koncentrácia týchto malieb bola v centrálnej časti Petržalky - v okolí Rovniankovej ulice (Fedinova, Tupolevova, Romanova, Osuského), jedna maľba sa nachádzala na najjužnejšom terasovom dome na Lúkach na dnešnej Jasovskej ulici a jedna na Bulíkovej ulici, oproti Ekonomickej univerzite. Úlohou týchto malieb bola estetizácia sivých plôch bočných fasád domov, ale podstatná bola aj ich funkcia orientačných bodov. Väčšina malieb vznikala v prvej polovici 80. rokov a navrhovali ich maliari, ktorí sa špecializovali na tento druh monumentálneho umenia a mali svoje realizácie po celom Slovensku. Autormi jednotlivých malieb boli Jozef Porubčin, Oto Lupták, Ivan Schurmann, Ján Ilavský, Peter Günther a Ivan Vychlopen, ktorý tu mal až dve realizácie.

Maľby pretrvali na fasádach pomerne dlho. Ohrozené začali byť až s nástupom zatepľovania začiatkom nultých rokov. Ako prvá bola zničená maľba na Jasovskej ulici, ktorú vystriedala obrovská reklama a postupne začali miznúť pod polystyrénom ďalšie. Po maľbe na Romanovej, ktorá bola prekrytá v roku 2012 ostala posledná – Mier od Jozefa Porubčina na Osuského ulici. Tú sa však podarilo zachrániť v roku 2015 tým, že bola znova premaľovaná na novozateplenú fasádu. (Viac informácií o projekte nájdete na stránke www.konduktor.sk/monumentalka). Ostatné maľby zatiaľ to šťastie nemali, pretože ich nahradili umelecky bezcenné zoskupenia „náhodných” tvarov, o ktorých často rozhodujú samotní vlastníci bytov, alebo spoločnosti, ktoré tieto rekonštrukcie realizujú. Týmto výtvarným dotvoreniam fasád býva vyčítaná absencia koncepcie a stáva sa, že aj v rámci jedného objektu má každý vchod inú farebnosť. Pritom vhodne zvolený systém farebnosti by mohol prispieť k diferenciácii jednotlivých častí sídliska, blokov, k zmierneniu chaotickej farebnosti a v neposlednom rade aj k lepšej orientácii v Petržalke.

Martin Kleibl

Páčil sa vám článok?