Autom sa na cyklopruhu zastaviť nesmie. Ani na minútku

16.7.2023

Zdroj: FB Matúš Vallo má rád Bratislavu

Páčil sa vám článok?

Väčšina z nás vie, že zastaviť a stáť autom v cyklopruhu je zo zákona zakázané. Každý deň sa však nájdu aj tí, ktorí sa predsa len rozhodnú na cyklopruhu autom zastaviť. Myslia si, že na chvíľu je to v poriadku, že ich ochránia zapnuté 'blikačky', nikto ich nechytí alebo sú v domnení, že nevidia žiadnych cyklistov, a teda tým nikoho neobmedzujú.

Pravidlá však hovoria jasne - ani na minútku, ani na 'blikačky', ani keď si myslíte, že cyklistu nevidíte. Cyklopruhy denne využívajú tisícky cyklistov, aj detí, na bežný pohyb v meste. Auto blokujúce cyklopruh ich reálne ohrozuje, vodiči si blížiaceho sa cyklistu nemusia všimnúť a pri obchádzaní vznikajú nebezpečné situácie. Porušenie tohto pravidla zaznamenajú nielen ľudia naokolo, ale aj policajné hliadky, ktoré môžu udeliť pokutu do výšky 50 eur.

Môže sa však stať, že si niekto vyblednutý či slabo vyznačený cyklopruh nevšimne. "Práve to je jeden z dôvodov, prečo sme tento rok začali vo veľkom podfarbovať aj existujúce cyklopruhy na červeno, podľa nových Technických podmienok ministerstva dopravy - do jesene to bude približne 9 km. Aby bolo na prvý pohľad každému jasné, kde je cyklopruh, a teda kde so svojím autom nemôžu zastaviť," píše na facebooku primátor Matúš Vallo. 

Mestská polícia zároveň zintenzívňuje kontroly zamerané práve na státie áut na cyklopruhoch, obzvlášť na exponovaných lokalitách, akými sú napr. Dunajská, Štúrova či Krížna ulica, ale aj ďalšie. Je veľmi pravdepodobné, že tieto priestupky budú zaznamenané a potrestané. Len do konca mája tohto roku bolo riešených až 379 priestupkov súvisiacich so zastavením či státím na cyklopruhu.

Samozrejme, zlatým štandardom bezpečnej cykloinfraštruktúry sú segregované cyklotrasy, ktoré sa snažíme postupne budovať. Tieto projekty sú však časovo náročné. V niektorých prípadoch sú preto “neoddelené” cyklopruhy vyznačené na ceste vhodným dočasným riešením. Na niektorých uliciach sú ale kvôli priestorovým pomerom aj vhodným trvalým riešením. Je preto dôležité, aby sme tieto cyklotrasy robili čo najbezpečnejšími a neohrozovali ich odstavenými autami.

​(ivk)

Páčil sa vám článok?