Lacné parkovanie v Bratislave si „kúpite“ len za trvalý pobyt

20.4.2019
Parkovanie na Borskej

Zdroj: karlovaves.sk

Páčil sa vám článok?

Mám v ruke horúci zemiak, uznal primátor Matúš Vallo, keď pred pár dňami informoval o návrhu parkovacej politiky v hlavnom meste. Isté je, že nebude vyhovovať všetkým, tak ako je jasné, že Bratislava mala mať schválenú parkovaciu politiku už pred 10 či 15 rokmi.

Hneď na začiatku zdôraznime, že stále ide „len“ o návrh parkovacej politiky, schvaľovať sa má až v júni. A tiež, že nepôjde o celočasové ani o celoplošné obmedzenie: v niektorých mestských častiach, ale napríklad aj v nedeľu v užšom centre mesta či cez deň v Petržalke by mali vodiči naďalej parkovať zadarmo.

Počet áut v Bratislave rastie, no cesty sa nafúknuť nedajú, preto ich treba podľa primátora regulovať. Porovnateľné prieskumy ukazujú, že až 12 percent všetkých jázd v meste predstavuje len hľadanie parkovacieho mesta. „Parkovacia politika nie je náš vynález, takto to funguje aj v iných metropolách. Návrh sme konzultovali s odborníkmi, súhlasia s ním aj starostovia mestských častí i poslanci,“ zdôraznil Matúš Vallo.

Navrhovaný ročný poplatok za rezidenčnú kartu je pri prvom aute 49 eur, pri druhom aute 150 eur a pri treťom až 500 eur. S kartou získate navyše bonus v podobe 100 hodín bezplatného parkovania pre návštevu ročne a tiež 2 hodiny parkovania grátis v inej mestskej časti denne. Ak parkujete vo vlastnej garáži, neplatíte, no keď budete chcieť využiť napríklad možnosť parkovať 2 hodiny zadarmo v inej mestskej časti, za prihlásenie do systému zaplatíte 10 eur.
„Keby sme rozdávali rezidenčné karty zadarmo, nič by sa nezmenilo. Na parkovacej politike však nechceme zarábať. Pokladáme ju za cestu, ako zabezpečiť Bratislavčanom parkovacie miesto v okolí ich bydliska a tiež zlepšiť verejný priestor a ozdraviť ovzdušie. Náš záväzok do roku 2020 je zníženie emisií o 20 percent, pričom parkovacia politika je jedným z opatrení,“ doplnil primátor.

Ubezpečuje, že profitovať z parkovacej politiky nebude súkromná firma, zabezpečí ju 100-percentná mestská organizácia a osoh z nej budú mať samotní Bratislavčania. Všetky výnosy pôjdu do pripravovaného fondu mobility a slúžiť majú na zlepšovanie dopravy vrátane budovania nových cyklotrás či parkovacích domov.

Mnohí zmenia trvalý pobyt

Hoci bola parkovacia politika v Bratislave témou via­cerých volebných období, až teraz sa urobil prvý vážny krok k jej realizácii. Tvrdo sa dotkne ľudí, ktorí denne dochádzajú do hlavného mesta z okolia za prácou, ako aj tých, ktorí v Bratislave bývajú v prenajatých bytoch a nemajú tu trvalý pobyt. Budú musieť platiť podľa hodinových sadzieb v jednotlivých zónach.

Celodenné 10-hodinové parkovanie napríklad v Starom Meste by ich vyšlo 20 eur (navrhovaný poplatok je tu 2 eurá za hodinu, v okrajových častiach len 50 centov). Parkovanie počas pracovného týždňa v centre by ich tak vyšlo 100 eur a mesiac viac ako štyri stovky. 

No aj Bratislavčania, ktorí sú nahlásení v jednej mestskej časti a bývajú v inej, budú musieť zvážiť, aká adresa je pre nich výhodnejšia – rezidenčnú kartu totiž získajú tam, kde majú trvalý pobyt. V ostatných mestských častiach budú môcť zadarmo parkovať iba spomínané 2 hodiny, dlhší čas bude spoplatnený.
Nová parkovacia politika by sa mala začať postupne zavádzať od roku 2020. O tom, na ktorých parkovacích mies­tach budú nové pravidlá platiť, by mali rozhodnúť mestské časti. Širšie centrum má byť spoplatnené 12 hodín denne, od ôsmej ráno do ôsmej večer, v iných mestských častiach, kde je problém skôr s večerným a nočným parkovaním, sa môže spoplatnenie týkať týchto hodín.

Ceny parkovacej karty za rok: porovnanie Bratislavy a Brna (kde tiež nemajú metro)

Bratislava    Brno oblasť 1 – 01    Brno ďalšie oblasti
1. auto 49 €    600 Kč (23 €)     0 Kč
2. auto 150 €    15 000 Kč (585 €)    15 000 Kč (585 €)
3. auto 500 €    30 000 Kč (1 171 €)    30 000 Kč (1 171 €)
* Ceny v Brne platné od 1. 9. 2018 vo vymedzených oblastiach mestskej časti Brno-stred, zdroj: www.parkovanivbrne.cz

(ac)

Páčil sa vám článok?