Klamlivú reklamu by sme nemali tolerovať

22.1.2007
0
Páčil sa vám článok?

Poznáte to... Valí sa na nás z televízií, rádií, novín, časopisov, reklamných pútačov. Ide o reklamu. Kto z nás aspoň raz neodolal pokušeniu vyskúšať produkty či služby toľkokrát opakované a vychvaľované až do nebies...

Mnohokrát sa ale preberieme do krutej reality, keď zistíme, že reklama nás jednoducho oklamala. Nielen Slovenská obchodná inšpekcia, ale napríklad aj Rada pre reklamu či Rada pre vysielanie a retransmisiu by si mali asi viac všímať prípady klamlivej reklamy. Reklamy, ktorá neraz zamlčala celú pravdu, alebo bola vysielaná či uverejnená v čase, keď cenová akcia v nej propagovaná už dávno skončila.  Zdá sa že ide o sofistikovaný systém ako dostať zákazníka tam, kam výrobca chce.  Možno sa sem hodí známe porekadlo „Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú“. To že tá pesnička je neraz postavená na falošných tónoch, zistí spotrebiteľ často až veľmi neskoro.

Slovenská obchodná inšpekcia sa venuje aj tejto problematike a v lete minulého roka navštívili jej inšpektori bratislavské hypermarkety Tesco, ktoré prevádzkuje spoločnosť Tesco Stores. Pri kontrole zistili, že jeden druh výrobku uvedený v katalógu platnom v čase od 5. do 18. júla 2006 (Pomodori Secchi - sušené paradajky v náleve 270 ml), sa v čase kontroly (a tiež v čase trvania akcie) v hypermarketoch nenachádzal a teda nebol k dispozícii pre spotrebiteľa.

Za šírenie klamlivej reklamy sa podľa zákona č. 147/2001 o reklame, v znení neskorších predpisov považuje reklama výrobku, ktorá uvádza, alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená, alebo ku ktorým sa dostane a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb, alebo môže poškodiť spotrebiteľa. Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie vyhodnotili túto situáciu jednoznačne ako klamlivú  reklamu a udelili spoločnosti Tesco Stores pokutu vo výške 25 000 korún.

Prípad klamlivej reklamy zistili inšpektori SOI aj v prípade firmy Peugeot Slovakia so sídlom na Brnianskej ulici 31 v Bratislave. Dňa 26. apríla 2006 inšpektori robili na základe podnetu spotrebiteľa kontrolu a zistili, že v troch slovenských televíziách odvysielala spoločnosť v čase od 6. marca do 9. apríla 2006 reklamu so sloganom „Teraz zadarmo až 2 roky kompletného poistenia pre všetky modely Peugeot 206“. Pritom v skutočnosti uvedená ponuka neplatila pre jeden model Peugeot 206 Urban 3-dverovej verzie a pre špeciálne série. Inšpektorát so sídlom v Bratislave dospel k záveru, že protiprávny skutkový stav bol zo strany SOI spoľahlivo preukázaný.

Slovenská obchodná inšpekcia neakceptovala názor spoločnosti, že použité slová v reklamnej kampani „všetky modely“ je potrebné vzťahovať len na radové modely Peugeot 206. Podľa SOI spotrebiteľ pri použití slovného spojenia „všetky modely“ v reklamnej kampani nerozlišuje automaticky modely na radové a špeciálne série, ale vníma len použité slovné spojenie. Slovenská obchodná inšpekcia udelila spoločnosti pokutu vo výške 20 000 korún.

Marián Taller
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?