Na ľavom brehu Dunaja pribudne nová plávajúca atrakcia - botel s reštauráciou
Na Dunaji pri Nábreží armádneho generála L. Svobodu je nová atrakcia - botel a reštaurácia Marina. Predpokladá sa, že nové reštauračné a ubytovacie zariadenie na vode uvedú do prevádzky koncom tohto roka.
Po boteloch Gracia a Fairway ide o tretie zariadenie tohto typu na bratislavskom úseku Dunaja. V ústrednej evidencii plavidiel, ktorú vedie Štátna plavebná správa v Bratislave, je loď zapísaná ako nesamohybné plávajúce zariadenie (bez vlastného pohonu).
„Marina bude poskytovať ubytovacie služby s kapacitou 62 lôžok a reštauračné služby s kapacitou 150 stoličiek,“ hovorí Marián Kavčiak, poverený prípravou prevádzky. „Reštaurácia je členená na dve časti - jedna je vo vnútri, druhá je presklenná terasa s posuvnými sklami, ktoré bude možné v lete otvoriť. V podpalubí je bar s kapacitou 55 miest, ktorý je vybavený na veľmi slušnej úrovni.“
Loď bola vyrobená v Maďarsku asi v roku 1994 tak, že na jej spodok, pochádzajúci zrejme z vojenského plavidla vyrobeného pred asi 60 rokmi, pristavili nadstavbu. Pôvodne kotvila v Budapešti neďaleko parlamentu a patrila Kórejcom, potom ju predanli slovenskej spoločnosti A7. Ako uviedol M. Kavčiak, realizácia zámeru vybudovať botel vôbec nie je jednoduchá. „Je tu okolnosť, že je na medzinárodnej vodnej ceste a musí spĺňať veľmi prísne predpisy, rovnaké, ako plávajúce lode,“ konštatoval.
„Všetky použité materiály musia spĺňať protipožiarne predpisy, musí byť napojená na všetky médiá - elektrina, voda, plyn, kanalizácia. V lodi sú urobené rozvody, ktoré treba cez mostík previesť na breh a napojiť na verejné siete. Nebolo jednoduché nájsť vhodné napájacie miesto. Loď bola pristavená na tomto konkrétnom mieste práve preto, aby sa mohlo urobiť napojenie. Z hľadiska vybavovania na úradoch je to oveľa náročnejšie ako keby išlo o normálnu stavbu na súši.“
Jednotlivé kajuty sú vybavené nielen lôžkami, ale aj samostatnými WC, sprchovacím kútom, chladničkou a televízorom. Na lodi sú veľké priestory pre kuchyňu a sklady, čo umožní vybudovať tu dobrú reštauráciu. Je predpoklad, že ubytovacie služby budú využívať najmä obchodní cestujúci.
Od existujúcich botelov Fairway a Gracia sa Marina odlišuje úplne iným konštrukčným riešením. Jej interiér je ladený s istým starobylým nádychom: napríklad zábradlia sú z lešteného bronzu a z rovnakého materiálu sú aj rámy okien klasického okrúhleho tvaru. Loď je dlhá 64 metrov, široká 10 metrov, čnie sa do výšky sedem metrov nad hladinou a váži asi 700 ton. Má tri hlavné priestory - podpalubie, vrchnú palubu a hlavnú palubu.
„Mesto by malo kvitovať, že sa na niečo podobné vôbec niekto podujal,“ hovorí M. Kavčiak. „Podobné zariadenia výrazne dotvárajú kolorit celého nábrežia. V iných krajinách sú oveľa rozšírenejšie ako u nás, stačí sa pozrieť do Budapešti.“
(juh)