Záruka sa vzťahuje aj na akciový tovar

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Sťažnosti v súvislosti s tzv. akciami sa množia ako huby po daždi. Samotné akcie sú pri tom úplne nevinné. Je to bežný druh predaja, keď sa vlastne vytvára priestor pre nový alebo sezónny tovar v skladoch či na pultoch predajní.

Podľa spotrebiteľských informácií zo zahraničia (Rakúsko, Nemecko, USA) menej majetné vrstvy obyvateľstva na tieto akcie vyslovene čakajú. Veď dostanú bezchybný tovar za často iba zlomok ceny, ktorého jedinou „chybou“ je, že nie je posledným výkrikom módy. Pozor si treba dať iba na to, aby sa tovar neodložil bez vyskúšania do skrine. Mohlo by sa totiž stať, že uplynie záručná lehota a obchod po nej, samozrejme, ani oprávnenú reklamáciu neuzná. Takže pravidlo pre spotrebiteľa znie: čižmičky či kabát vyskúšať a trochu ponosiť aj v lete. Aj akokoľvek ľahké šaty či sandále sa dajú zase ponosiť v zime, aspoň doma.

Ak sa však podnikateľ alebo obchodník snaží zbaviť kazového tovaru či nepodarkov napríklad tým, že svojvoľne mení pravidlá záruky napríklad tým, že vyhlási tovar v akcii za nereklamovateľný, pokojne si ho kúpte. Zákon je na vašej strane a, samozrejme, s oprávnenou reklamáciou uspejete minimálne šesť mesiacov od kúpy. Výnimku tvoria rýchlo sa kaziace potraviny. Horšie sa riešia prípady, ktoré opísal jeden z našich čitateľov.

V predajni mu pracovníci obchodu vlastnou rukou do katalógu vpísali ceny jednotlivých druhov. Súčasne ho informovali, že uvedený druh parkiet je v akcii, ale technicky aj materiálovo je zhodný s druhom uvedeným v katalógu. Na základe tejto ústnej informácie podpísal objednávku a dal si vyhotoviť podlahu. Pri získaní dokladov na vykonané práce zistil, že namiesto sľubovaných 10 rokov záruky na materiál, dostal iba 6 mesiacov. Zašiel teda do predajne, kde mu opäť ústne oznámili, že na akciové výrobky sa záruka poskytuje iba podľa zákona.

Podľa nášho čitateľa ide o zavádzanie kupujúcich, keďže sa údaj o skrátení záruky nikde nenachádza ani v predajni, ani na reklamných letákoch. Zákazník teda písomne požiadal o poskytnutie záruky na materiál v zmysle predajného katalógu v dĺžke 10 rokov, prípadne na rozobranie podlahy a uvedenie miestnosti do pôvodného stavu. Uznáte, že v tomto prípade je rada problematická. Zhodujem sa s názorom poškodeného, že obchod nepostupoval férovo. Znenie zákona však v uvedenom prípade neporušil. Čo teda robiť? Nuž, možno by pomohol súd. No, to je cesta zdĺhavá a drahá. A podlahu budú členovia rodiny za ten čas používať, čiže aj súd v najlepšom prípade prisúdi iba časť pôvodných nákladov.

Asi by som v tomto prípade prejavila veľkorysosť ja: ak sa žiadna chyba nevyskytne, netrvala by som na rozobraní podlahy. Zato by som však od podnikateľa žiadala buď primeranú zľavu alebo písomné potvrdenie, že materiál naozaj pri bežnom používaní vydrží desať rokov. Koniec-koncov tento údaj poskytuje výrobca a nie obchod, tak kde je problém. Alebo je v hre iba pohodlnosť obchodu?

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?