Poplatok za použitie platobnej karty neplaťte

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Prednedávnom sme sa s dcérou zastavili na obed v reštaurácii mimo Bratislavy. Potešilo nás, že na vývesnej tabuli pred reštauráciou ponúkali možnosť platiť platobnou kartou. Takto sa začína list nášho čitateľa.

Čože je na tom divné, že koncom dvadsiateho storočia aj na Slovensku možno platiť kreditnými kartami? Vlastne nič, keby...

Nuž, poďme pekne po poriadku. Nášmu čitateľovi totiž k účtu za obed pripočítali aj 5 % manipulačný poplatok. Asi ako trest za bezhotovostnú platbu. V našom prípade nešlo o veľkú sumu - „iba“ 13,20 Sk. Náš čitateľ však odvodzuje, že pri útrate 2000 korún by manipulačný poplatok predstavoval 100 Sk. Kuriózne bolo vysvetlenie majiteľky reštaurácie. Zdôvodňovala svoj svojrázny postup pri účtovaní vysokými poplatkami Tatra banky za prevody v prípade, že hostia platia platobnými kartami iných peňažných ústavov.

Priznám sa, nemala som možnosť overiť si, ako to v prípade banky chodí. Nechce sa mi však veriť, že renomovaný peňažný ústav poskytuje službu v percentuálnych sadzbách. Okrem toho má náš prípad ešte jeden háčik. Reštaurácia hlásala možnosť používať karty - ale ani slovíčkom vopred neinformovala o onej nedobrovoľnej dávke. Náš čitateľ sa právom cítil dobehnutý a pýta sa, ako v podobnom prípade postupovať.

Nuž, platobné karty sú dobrá vec. Človek nemusí so sebou nosiť veľkú hotovosť a predsa si môže kúpiť, čo uzná za vhodné. Veď aj ja mám už roky kreditku - ale používam ju výhradne na výbery v hotovosti z bankomatov. V žiadnom prípade ju nedám z ruky, ani neumožňujem manipuláciu s ňou: iba ak na miestach, kde majú terminály, do ktorých sama naťukám svoj PIN. A dávam pri tom dobrý pozor, či nad terminálom napríklad nevisí zrkadlo, do ktorého niekto nazerá, alebo či ma niekto nepozoruje.

Že prečo? Nuž u nás to banky neradi priznávajú, ale rakúski ochrancovia spotrebiteľov pred rokmi urobili test na spoľahlivosť kreditných kariet, ktorý nedopadol najlepšie. Jednoducho povedané, sú spôsoby, ako sa karte dostať pod kožu a pomôcť si na cudzí účet. Preto napríklad u susedov zaviedli opatrenia, aby sa kartou nedalo niekoľko dní po sebe vyberať neobmedzene veľa. Pred platením kartou v cudzine ma zasa rakúski priatelia varovali: vraj je to príliš drahý spôsob. Odporučili cestovať s cestovnými šekmi, ktoré sú prakticky bez rizika.

Čo však poradiť nášmu čitateľovi, ktorý nás na prípad upozornil? V každom prípade sa informovať pred platením kartou na prípadné „manipulačné“ poplatky. Ak sú neprimerané, radšej ísť o kus ďalej, do iného zariadenia, alebo platiť hotovosťou. Angažovaný spotrebiteľ by mohol upozorniť aj kontrolné orgány, napríklad SOI alebo štátnu správu - odbor ochrany spotrebiteľov, aby preverili, či nejde o nezákonné obohacovanie sa. Pretože zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý ukladá vopred informovať o cene výrobku alebo služby, bol v našom prípade zaručene porušený. Inak, ja sa zásadne vyhýbam miestam, kde ma chcú ošklbať a varujem aj svojich priateľov. Dúfam, že prázdniny prežijete bez negatívnych príhod.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?