Už poznáme budúce názvy hlavných budov v Eurovea City: Pozrite si návrh organizácie bulváru Pribinova

28.9.2018
Eurovea City

Zdroj: JTRE

Páčil sa vám článok?

(pr) Projekt Eurovea City je súčasťou vznikajúceho nového centra mesta, a preto sa v nej architekti a urbanisti musia detailne zaoberať nielen architektúrou budov, ale aj celkovým urbanizmom, usporiadaním verejných priestorov a organizáciou pohybu ľudí a dopravy. Developer JTRE spolu s krajinnou architektkou Beth Galí predstavil dnes ďalšie smerovanie projektu.

Kým organizácia zástavby a regulačné podmienky boli dané mestom už od realizácie prvých objektov v zóne, ktorými sú dnešný Tower 115 či budova SND. Aj neskôr vznikajúce objekty tento systém podľa developera rešpektujú a postupne kreujú plnohodnotnú mestskú štvrť.„V JTRE máme víziu, akým spôsobom sa má Bratislava rozvíjať. Vždy berieme do úvahy, ako sa mesto prirodzene vyvíja a ako sa menia aj jeho potreby, pretože zásadné projekty, akým je aj Eurovea City, ovplyvnia život mesta na mnoho rokov. Chceme, aby naše projekty vznikali vo vzájomnej zhode s mestom aj jeho obyvateľmi. Preto prichádzame s ucelenými a koncepčnými návrhmi a takými sú nielen urbanistické riešenie štvrte Eurovea City a jej verejných priestorov, ale aj nedávno prezentovaný návrh centrálneho električkového okruhu,“ povedal dnes Peter Korbačka z JTRE, ktorý stojí za myšlienkou vzniku tejto štvrte.

„Organizácia zástavby a regulačné podmienky rozvoja zóny Pribinova boli určené mestom už od začiatku realizácie  prvých objektov v zóne (dnešný Tower 115 a SND) a boli stanovené na základe riešenia zóny kolektívom architektov Bauer, Paňák, Kusý už v roku 1988,“ vysvetlil architekt Radoslav Grečmal z GFI. „Objekty, ktoré vznikli v zóne následne a aj v budúcnosti pribudnú, tento systém plne rešpektujú a pretvárajú do podoby skutočnej mestskej štvrte.“

Pokiaľ ide o reguláciu organizácie zástavby, ide najmä o súbežné stavebné čiary zástavby, ktorá je orientovaná k nábrežiu, pri bulvári Pribinova a k Landererovej ulici, ale aj o formu blokovej zástavby, ktorá je charakteristická pre susediace územie Starého Mesta. Systém definuje aj výškovú hladinu zástavby, ktorá graduje smerom od Dostojevského radu ku Košickej ulici.

„Od začiatku sú za hlavné a najatraktívnejšie verejné priestory považované pešie nábrežie a námestie pred SND, čo rešpektujú a podčiarkujú všetky projekty v zóne. Dôležitým mestským priestorom sa stane bulvár Pribinova, ktorý pohľadovo smeruje na Bratislavský hrad, ktorý bude postupne rozširovaný malými námestiami v rámci nástupných priestorov do jednotlivých objektov a pasážami,“ dodal Grečmal.  

Charakter mestskej štvrte má dotvoriť aj nové názvoslovie existujúcich, ale aj vznikajúcich nových objektov, ktoré zjednoduší a sprehľadní orientáciu v zóne.

Na koncepčnom riešení verejných priestorov v celej zóne pracuje už niekoľko mesiacov známa barcelonská architektka a urbanistka Beth Galí. Počas svojej prvej prezentácie v Bratislave predstavila princípy, ktoré uplatňuje pri svojej práci s verejnými priestormi a o pár mesiacov neskôr hovorila o príležitostiach, ale aj prekážkach, ktoré spolu s tímom identifikovala v zóne Pribinova. Ako ďalší krok teraz predstavila rozpracované koncepčné riešenie pohybu osôb a dopravných tokov v lokalite, so zameraním na bulvár Pribinova.

Zdroj: TS

​Návrh riešenia Eurovea City podľa architektky Beth Galí

Zdroj: TS

​Návrh riešenia Eurovea City podľa architektky Beth Galí

„Definovanie toho, ako sa ľudia majú a budú v zóne pohybovať, je prvým a nevyhnutným krokom, ktorý predchádza finálnemu návrhu vzhľadu a formy verejných priestorov v zóne, až po detaily, akým je výber povrchov alebo mestského mobiliáru,“ vysvetlila svoj prístup a systém práce Beth Galí. 

Zdroj: TS

​Mapa rozmiestnenia budov v Eurovea City a ich nové budúce názvy 

Podľa Beth Galí, stará myšlienka „čím viac jazdných pruhov, tým menšia hustota automobilov v mestách“ sa ukázala ako nesprávna. Mestské ulice nie sú cesty, ale, bohužiaľ, tendencia nových prístupov k urbanizmu dnes mení ulice na cesty pre autá. Myslí si, že Bratislava má stále čas, aby nespravila rovnaké chyby, ku ktorým došlo v iných mestách.

Tím Beth Galí si stanovil tieto ciele:

  • Priblížiť Eurovea City k historickému centru Bratislavy.
  • Zmierniť cestnú prevádzku a premeniť oblasť na priateľskú k chodcom, s ohľadom na bezpečnosť všetkých členov dopravy a potreby cestnej prevádzky. Prevádzka zásobovacích áut a návštevníkov sa bude realizovať od konca bulváru prostredníctvom podzemných komunikácií, ktoré autá navedú priamo k parkoviskám. To zmierni dopad cestnej prevádzky na pohyb po bulvári.
  • Eurovea City sa stane štvrťou so svojim mestským životom, charakterom a identitou. Jej verejné priestory budú odrážať jedinečnosť a súdržnosť skrz sieť chodníkových trás a mestský mobiliár.
  • Pri budúcej organizácii bulváru Pribinova uplatnila B. Galí myšlienku, že všetky možnosti mobility v mestách – pešia mobilita, elektrická kolobežka, bicykel, motocykel, privátna doprava a mestská hromadná doprava – dokážu spolunažívať na jednej ulici bez narušenia priestoru pre chodcov. Bulvár tvorí hlavnú os projektovanú na mestskej promenáde so stromovou alejou so špecifickým charakterom a identitou. Je akousi linkou prechodu medzi južným a severným sektorom Eurovei. Na juhu tvorí verejné priestranstvá na brehu Dunaja, na severnom konci zase tvorí ulice, ktoré vytvárajú prepojenie s historickým centrom Bratislavy.

Za mimoriadne dynamický a dôležitý element v meste, najmä veľkosti Bratislavy, považuje B. Galí električku. Ajko tvrdí, podľa európskych expertov je električka ideálnym systémom pre mestá s menej ako 800 000 obyvateľmi, pretože v mestách nad milión obyvateľov môže vsadenie siete koľají do mestskej štruktúry narušiť pokračovanie mestského rastra.

(TS,nc)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa vám článok?