NÁZOR: Predaj majetku obce bez poslancov

10.8.2014
0
Názor: predaj majetku obce bez poslancov - hecko_vladislav
Páčil sa vám článok?

Pozemky, ktoré nie je možné využiť s cieľom realizovať zámery rozvoja mestskej časti a plnenia jej úloh, môže mestská časť ponúknuť na odpredaj. Odpredaj podlieha schváleniu zastupiteľstvom, teda orgánom zloženým z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi mestskej časti. Títo obyvatelia svojím hlasovaním vyjadrili zvoleným poslancom dôveru. Jeden môj priateľ tvrdí, že najvyšším stupňom dôvery je prísna kontrola. Ja sa s tým môžem len stotožniť.

Ale prejdime k predajom pozemkov a k tej kontrole sa ešte vrátim. Vždy si zadávam otázku, prečo sa ten-ktorý pozemok predáva. Ak si odmyslíme vysporiadanie určitých majetkových vzťahov z minulosti, tak zjednodušene nám zostáva možnosť, že kupujúci si požiadal o kúpu pozemku alebo mestská časť, prípadne hlavné mesto sa rozhodli odpredať tento pozemok, pretože ho nie je možné takto účelne využiť na rozvoj mestskej časti a chcú si naplniť príjmovú stránku rozpočtu, a takto získané finančné prostriedky použiť na realizáciu schválených projektov.

Musím však zdôrazniť, že v katastroch mestských častí poznáme tri druhy pozemkov, ktoré sa týkajú samosprávy ako takej. Sú to pozemky, ktoré sú vo vlastníctve mestskej časti, a pozemky, ktoré vlastní hlavné mesto a ktoré sú buď zverené do správy mestskej časti, alebo ich užíva hlavné mesto. A tu by som rád poukázal na zaujímavú situáciu. Je zrejmé, že druhy pozemkov sa z pohľadu vlastníctva líšia, ale z pohľadu účelovosti nie. To znamená, že pozemok hlavného mesta môže byť rovnako účelovo využitý ako pozemok mestskej časti. Čo sa teda deje pred odpredajom? Pripravujú sa materiály na rokovanie zastupiteľstva, kde poslanci svojím hlasovaním vyjadria názor na odpredaj. V prípade pozemkov vo vlastníctve mestskej časti a pozemkov zverených do správy mestskej časti je to úplne v poriadku, poslanci sú informovaní, majú k dispozícii rokovací materiál a môžu hlasovať podľa svojho vedomia a svedomia. Ale čo v prípade pozemkov vo vlastníctve hlavného mesta? Vtedy je listom vyzvaná mestská časť, ktorej štatutárom je starosta, aby vyjadrila svoj súhlas alebo nesúhlas. A TU NASTÁVA PROBLÉM.

Problém ten, že starosta bez toho, aby takúto žiadosť postúpil poslancom, teda voleným zástupcom obyvateľov, sa jednoducho rozhodne sám. A toto sa stalo v mestskej časti Devínska Nová Ves  pravidlom. Poukážem iba na jeden z množstva prípadov, kedy starosta listom zo dňa 6. 6. 2013 dal súhlas na odpredaj pozemkov, ktoré sa nachádzajú pod vodnou plochou a brehom vodnej plochy v Devínskej Novej Vsi na Istrijskej a Mlynskej ulici. Tomuto predaju som dokázal zabrániť. Veď odpredajom by obyvatelia a návštevníci našej mestskej časti stratili možnosť rekreácie pri tejto vodnej ploche. O tom niet pochýb.

A teraz sľúbený návraát ku kontrole ako najvyššej forme dôvery. Je zrejmé, že poslanec je pod drobnohľadom voliča, teda je kontrolovaný. Zároveň musí strpieť omnoho viac kritiky a invektív ako občan-neposlanec. Kritika môže byť objektívna a neobjektívna. A preto v prípade realizácie odpredaja pozemkov, ku ktorým dáva súhlasné stanovisko IBA starosta, sa veľmi ľahko kritizovanými stávajú poslanci, ktorí, žiaľ, nemali vôbec informácie o odpredaji. Na takéto praktiky starostu je treba poukázať a riešiť ich systémovo aj v pravidlách s nakladaním majetku, či už v meste, alebo mestskej časti. A drobná poznámka na záver. Nie vždy je potrebné niečo riešiť v pravidlách. Niekedy stačí elementárna slušnosť a úcta k poslancom. Ale to už je o niečom inom, o CHARAKTERE.

Prajem vám všetkým pekné a pokojné dovolenky v letnom období.

Ing. Vladislav Hečko, poslanec mestského a miestneho zastupiteľstva


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?