NÁZOR: Autá parkujú na tráve aj na chodníkoch

17.7.2014
0
Názor: autá parkujú na tráve aj na chodníkoch - augustinic_katarina Názor: autá parkujú na tráve aj na chodníkoch - augustinic_katarina
Páčil sa vám článok?

V Bratislave pribúda áut, parkovacie miesta však nie. Parkovacia politika prijatá toto volebné obdobie nebude, pretože len zavedením poplatkov situáciu nevyriešime. Rezidentské karty sú dobrý nápad, ak aspoň rezidenti (obyvatelia danej lokality) majú dosť parkovacích miest pre seba. Vtedy to celé má zmysel. Ale zaviesť poplatky a jedným dychom povedať, že miest je aj tak málo, je podľa mňa neprípustné. Preto považujem za zlyhanie primátora, že nezačal a ani neinicioval stavbu ani jedného parkovacieho domu. Hoci ich už v spolupráci s mestskými časťami zopár mohlo stáť, pretože mesto pozemky ešte má.

A tak nám naďalej pred domami stoja autá s poznávacími značkami z iných kútov Slovenska. To sú obyvatelia tohto mesta, ktorí tu nemajú trvalý pobyt , a teda neplatia tu dane, ale využívajú naše služby. Situácia začína byť neúnosná. Všetci by sme sa radšej pozerali na ulice plné stromov a kvetov, dnes ich však máme plné áut. Parkuje sa všade, na trávniku, pozdĺž cesty, na chodníku. Zákon umožňuje parkovať na chodníku, ak je však dodržaná aspoň 1,5 metrová vzdialenosť.

Mnohí obyvatelia sa mi sťažujú, že to vodiči nedodržiavajú a že je naozaj niekedy umenie pomedzi autá prekľučkovať. Čo potom taký starší človek s barlami alebo mamička s kočíkom. Sama som nedávno ešte vozila svoju dcérku v kočíku a neraz som cez obrubník musela vyjsť na cestu, lebo chodník bol zaprataný. Ale sťažujú sa aj majitelia vozidiel, pretože nevedia pred svojím domom zaparkovať, a tak ako poslednú možnosť využijú chodník. Nie vždy však presne odhadnú 1,5 metra, aj keď možno chcú a po návrate k autu im koleso zdobí papuča. Nespokojní sú všetci.

Aké je riešenie ? Je nutné posudzovať každú lokalitu samostatne. Kde sú široké chodníky, dočasne nakresliť značku, ktorá vymedzuje 1,5 metra. To zabezpečí dostatočný priestor pre chodca, vozičkára, mamičku s kočíkom a zároveň si vodič nekoleduje o pokutu. Detailne zmapovať počty parkovacích miest, kde je ich dostatok, zaviesť rezidentské karty. Cieľom je, aby v prvom rade zaparkovali obyvatelia danej ulice. Tam, kde ich nie je dostatok, začať hľadať riešenie, ako ich vytvoriť. Niekedy pomôže ich vyznačenie, pretože sú medzi nami aj takí, ktorí svojím spôsobom parkovania zaberú miesta aj dve. A, samozrejme, stavbou parkovacích domov.

Nevymýšľajme vymyslené a pozrime sa na okolité európske mestá, ako riešia statickú dopravu. Rovnako pri povoľovaní nadstavieb, nových obytných domov musí byť možnosť parkovania budúcich obyvateľov otázka číslo jeden. Nie je prípustné, aby sa zaberali súčasné miesta a investori budú musieť investovať do podzemných garáží. Lebo čoskoro sa nám môže stať, že v Bratislave bude drahšie stáť, ako jazdiť a ulice budú naďalej zdobiť len parkujúce autá, a nie zeleň.

Katarína Augustinič, mestská poslankyňa za Nové Mesto


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?