Tú istú chybu môžete reklamovať viackrát

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Reklamácie na výrobky elektroniky sa uplatňujú pomerne ťažko. Aj ja mám doma malý televízor, ktorý je raz farebný a raz čiernobiely. To ako sa mu zachce. Neviem sa odhodlať zaniesť ho do opravovne, aby sa mi po zaplatení opravy nevrátil v tom istom stave.

Dostávam veľa sťažností aj na mobilné telefóny či príslušenstvo k počítačom. Takmer vždy ide o rovnaké prejavy: výrobok pri preberaní v opravovni na potvoru funguje a doma začne znovu štrajkovať. Keďže aj čas sú peniaze, veľa spotrebiteľov sa radšej vzdá. Sú, našťastie, aj výnimky.

Citujem z listu nášho čitateľa: kúpil som si televíznu kartu do počítača a až doma pri vložení do PC som zistil, že nefunguje tak, ako by mala. Samozrejme som ju vrátil do predajne ako reklamáciu v záruke. Po upozornení predajcom, že reklamácia je vybavená, som si ju bol prevziať. Na moje obrovské prekvapenie mi však bolo oznámené, že na výrobku je vraj mechanická chyba a že si ho teda mám prevziať ako neopravený. Výrobok bol presne v takom istom stave, ako som ho kúpil. Otázka nášho čitateľa znie: čo v takomto prípade robiť?

Nuž zákon hovorí jasnou rečou: výrobok až do ukončenia záručnej lehoty je predajca povinný bezplatne dať do užívania schopného stavu. Žiaľ, u nás sa stalo takmer športom neuznať reklamáciu pred rôznymi zámienkami. Najčastejšie sú zo strany obchodu uvádzané námietky, že výrobok nebol používaný podľa návodu. Že spotrebiteľ často v čase kúpy tovaru žiaden zrozumiteľný návod nedostane, to sa dosť ťažko dokazuje. Až na malé výnimky - napríklad toaletný papier - totiž naozaj záleží na tom, ako ho má spotrebiteľ užívať.

Obľúbenou fintou je, že informácia pri športovej obuvi je na malom papieriku na dne škatule. Pritom môže ísť o to, že obuv vôbec sa nehodí na chôdzu vonku - iba na halové športy. Keďže sa v máloktorom obchode stretnete so znalým a ochotným predavačom musíte si sami zistiť všetky skutočnosti o výrobku, na ktorom vám záleží. Taká špeciálna obuv za pár tisíc korún sa dokáže doslova rozpadnúť, ak ju, povedzme, zoberiete niekoľkokrát na vychádzku do lesa. A veru iba ťažko budete predajcovi dokazovať, že vás na nič neupozornil.

Vrátim sa k problému nášho čitateľa. Nepodarenú televíznu kartu by mal opäť reklamovať pre tú istú chybu ako po prvý raz. Zákon umožňuje predajcovi odstrániť chybu (ak to je možné) a spotrebiteľ nemôže žiadať vrátenie ceny výrobku alebo jeho výmenu hneď po prvej oprave. Ak sa nedostatok objaví ešte raz, môže predajca aj druhý raz vykonať opravu (tej istej chyby). V žiadnom prípade však nie je spotrebiteľ povinný strpieť odstraňovanie chyby donekonečna.

Spravidla pri výskyte tej istej chyby po tretí raz má už nárok na tzv. odstúpenie od zmluvy, t. j. vrátenie peňazí alebo výmenu výrobku. Že je tento postup náročný na čas a aj na náklady (napríklad za dopravu)? Žiaľ, náš „trhový“ systém sa akosi nevie naučiť, že skutočným pánom na trhu je spotrebiteľ. Ľahšie je nariekať a nadávať na zlú konkurenciu.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?