Klamanie zákazníka má rôzne podoby

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Oklamať zákazníka možno mnohými spôsobmi - počnúc tými primitívnejšími, ako je napríklad nedolievanie nápojov po čiarku, až po sofistikovanejšie, ktoré spotrebiteľ nemá šancu odhaliť.

Svedčia o tom poznatky inšpektorov Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) pre Bratislavský kraj, ktorí v poslednom období odhalili hneď dva prípady výskytu výrobkov porušujúcich práva duševného vlastníctva. V prvom prípade spoločnosť DATE-X v hypermarkete TESCO na Panónskej ceste predávala falzifikáty krytov na mobilné telefóny značky NOKIA, čím klamala zákazníkov a zároveň porušovala práva duševného vlastníctva vzťahujúce sa k ochrannej známke NOKIA. Inšpektori pri kontrole 14. júna 2005 v prevádzke spoločnosti DATE-X našli 28 druhov falzifikátov krytov na mobilné telefóny NOKIA v hodnote 73 090 korún. Skutočnosť, že ide o falzifikáty, potvrdil aj odborný posudok. Spoločnosť dostala pokutu 50-tisíc korún.

Vari ešte závažnejší prípad odhalili inšpektori 22. júna minulého roku pri kontrole novinových stánkov T-1 a T-3 na Tomášikovej ulici v Bratislave, ktoré prevádzkuje spoločnosť L-K Management. Našli tu spolu štyri druhy falzifikátov cestovných lístkov na MHD, spolu 902 kusov, v celkovej hodnote 11 855 korún. Fakt, že ide o falzifikáty, potvrdil aj znalecký posudok Kriminalistického a expertízneho ústavu Policajného zboru. Spoločnosť L-K Management sa bránila tvrdením, že predávali lístky na MHD v dobrej viere, že ide o originálne lístky. Uloženiu pokuty vo výške 50-tisíc korún za klamanie zákazníka predajom výrobkov porušujúcich práva duševného vlastníctva sa však nevyhla.

Z iného súdka sú prípady, keď obchodníci nevybavia stanoveným spôsobom reklamácie spotrebiteľov. Inšpektori Inšpektorátu SOI pre Bratislavský kraj sa zaoberali prípadom spotrebiteľky, ktorá sa sťažovala na kvalitu zateplenia bytu. U firmy PROREA, ktorá jej byt zateplila, si reklamácie uplatnila trikrát - 11. decembra 2003, 24. júna 2004 a 2. marca 2005. Inšpektori SOI vykonali 1. augusta 2005 v spomenutej firme kontrolu a v rámci vyšetrovania zistili, že reklamácie nevybavila stanoveným spôsobom, teda najneskôr do 30 dní, a v rovnakej lehote spotrebiteľke ani nevydala doklad o spôsobe vybavenia reklamácie. Spoločnosť PROREA dostala pokutu vo výške 25-tisíc korún.

Rovnakého prehrešku sa dopustila aj letecká spoločnosť Sky Europe Airlines, ktorá nevybavila stanoveným spôsobom reklamáciu spotrebiteľa zameranú na kvalitu poskytnutej služby (meškanie letu z Bratislavy do Londýna). Zistili to inšpektori SOI, ktorí v leteckej spoločnosti na podnet spotrebiteľa vykonali 14. mája minulého roku kontrolu. Spoločnosť tvrdila, že reklamáciu zaslanú formou jednoduchej e-mailovej správy nemožno považovať za písomné podanie. Túto námietku SOI neakceptovala, pretože v žiadnom zákonnom predpise platnom na Slovensku nie je upravená povinnosť spotrebiteľa vlastnoručne podpísať podanie písomnej reklamácie. Spoločnosť Sky Europe Airlines dostala pokutu 10-tisíc korún. Aj tieto prípady dokazujú, že keď už sme nútení reklamovať nejakú službu či výrobok, oplatí sa byť dôsledný a vytrvalý.

Peter Verner
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?