Predpisy porušujú veľkí aj malí obchodníci

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Snaha poskytovať čo najkvalitnejšie služby zákazníkom u našich obchodníkov stále nie je samozrejmosťou. Prax ukazuje, že predpisy porušujú veľké obchodné reťazce i malí obchodníci.

Dôkazom sú aj výsledky kontrol, ktoré vykonávajú pracovníci Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) pre Bratislavský kraj. Začnime prehreškami veľkých: ešte 6. augusta 2004 inšpektori vykonali kontrolu v predajni Baumax na Bajkalskej ulici, pričom odobrali na laboratórny rozbor jeden druh výrobku - skladaciu stoličku Primula. Z protokolu o skúške výrobku vyplynulo, že stolička nevyhovuje požiadavkám na stabilitu, a teda nezodpovedá predpísanej kvalite. Inšpektori 25. apríla minulého roku preto zakázali predaj dvesto kusov týchto stoličiek v hodnote 69 800 korún. Za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa SOI uložila Baumaxu pokutu 50-tisíc korún.

Postih v rovnakej výške si vyslúžila aj ďalšia obchodná sieť s podobným zameraním - Hornbach. V jej prevádzke na Galvaniho ulici v oddelení záhradnej techniky inšpektori pri kontrole 24. augusta 2004 zistili, že pri dvoch druhoch motorových vyžínačov chýbajú potrebné informácie pre spotrebiteľa. V prípade vyžínača Partner Colibri 25 chýbal písomný návod na jeho použitie v štátnom jazyku, v prípade vyžínača Royal Einhell BMT 24 zasa zrozumiteľný písomný návod a informácie o vlastnostiach výrobku (chýbali informácie o technických parametroch výrobku, rezacích zariadeniach a vhodných ochranných krytoch, ako aj údaje o vibráciách. Tým bol porušený zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý predávajúcemu ukladá okrem iného povinnosť zabezpečiť, aby ním predávané výrobky obsahovali vzhľadom na ich povahu a účel použitia zrozumiteľný písomný návod na ich použitie a v štátnom jazyku.

Túto povinnosť si dôsledne neplnia ani iní obchodníci. Napríklad pri kontrole v prevádzke Predaj záhradnej a lesnej techniky na Strečnianskej ulici 29. septembra minulého roku kontrolóri zistili, že pri jednom druhu výrobku chýbal písomný návod na jeho použitie v štátnom jazyku - konkrétne šlo o motorový krovinorez KOMATSU BC 250. Keďže šlo o jediný výrobok, aj pokuta bola miernejšia - 5000 korún. Pri výrobkoch podobného charakteru, o akých sme sa doteraz zmienili, je pritom aj pre skúseného „fachmana“ predsa len lepšie, ak má návod na použitie k dispozícii, už len kvôli bezpečnosti.

Ďalším dôkazom obchádzania tejto povinnosti je aj kontrola, ktorú inšpektori SOI 17. a 23. mája 2005 vykonali vo veľkosklade hračiek na Starej Vajnorskej 17. Vo veľkosklade, ktorý prevádzkuje spoločnosť L.K.W., zistili deväť druhov hračiek v celkovej hodnote 26 690 korún, pri ktorých návod na použitie nebol zabezpečený v štátnom jazyku. Okrem toho našli 61 druhov hračiek v celkovej hodnote 133 610 korún, na ktorých nebolo označenie o ich výrobcovi, dovozcovi a dodávateľovi. Označenie výrobku údajmi o jeho výrobcovi, dovozcovi a dodávateľovi je pritom takisto povinné zo zákona. SOI uložila spoločnosti L.K.W. pokutu vo výške 50-tisíc korún.

Aké poučenie z toho všetkého vyplýva pre zákazníka? Ak pri nákupe určitého výrobku zistí, že niektorá z náležitostí, o ktorých bola reč, chýba, má právo vyžadovať, aby mu ju predávajúci dal k dispozícii. Ak to predávajúci odmietne, zákazník by si mal pripomenúť, že on je pán - pretože rozhodnutie, či výrobok kúpi, alebo si odíde vyhliadnutý výrobok kúpiť inde, je výlučne na ňom. Poznanie svojich práv pri tomto rozhodovaní pritom nikdy nie je na škodu...

Peter Verner
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?