Predať treba aerolínie, nie letisko

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Vo štvrtok, dvanásteho januára, som bola v Bruseli, len na takzvanú otočku. Znamená to byť najneskôr o päť hodín dvadsať na letisku v Ivanke pri Dunaji. Na to isté letisko sa v optimálnom prípade vrátite večer, hodinu pred polnocou.

Pochopiteľne sa v „hlavnom meste Európy“ celý deň zúčastňujete na rokovaniach, žiadne prechádzky po meste a obchodoch. Koniec koncov, nakúpiť sa dá aj na letisku, kým čakáte na odlet lietadla. Pravda, ceny sú tu síce tax-free, teda bez dane, za to dvakrát také vysoké ako v meste.

Čože som si to zmyslela za problém? Vlastne ma naň naviedol súboj dvoch politikov v televízii. Téma: privatizácia letiska v Ivanke pri Dunaji. Priznám sa, že radšej lietam z Viedne. Vstávať musím rovnako skoro ráno, ale späť sa vrátim aj skôr. To však nie je jadrom veci. Podstatou je, že som sa dosiaľ vždy vrátila v ten istý deň, ale teraz nie! Pracovníci na letisku v Bruseli, ktorí pracujú pre Slovenské aerolínie, totiž až do chvíle odletu o 21.00 h. nevedeli, že let je zrušený. Nechcem provokovať, ale zdá sa mi, že začiatkom tretieho tisícročia našim aerolinkám akosi hapruje softvér.

Začína sa to už doma v Bratislave. Ráno nevedia vystaviť miestenku na spiatočný let v ten istý deň popoludní. Maličkosť? Trochu nepríjemná pre spotrebiteľa, cestujúceho, ktorý behaním po odbavovacej hale v Bruseli a státím v rade pred jediným okienkom stráca najmenej pol hodiny. Ani jedna spoločnosť lietajúca z Viedne takýto problém nepozná, vystavia miestenky tam aj späť, pokiaľ je to v ten istý deň.

Ďalší problém je v toku informácií. Isteže sa aj zahraničným leteckým spoločnostiam stane, že lietadlo má meškanie, alebo let je zrušený. Rozdiel je v tom, že ony o takejto situácii informujú svojich cestujúcich a robia to včas, teda v čase, keď sa ešte dačo dá zachrániť. Napríklad letieť iným spojom. Ak však dôjde ku „komunikačnému skratu“, a náš národný letecký dopravca ohlási zrušenie letu po plánovanom termíne odletu, to je už neskoro. Je pravda, že cestujúcim zabezpečia na vlastné náklady večeru, hotel aj raňajky.

Podľa práva by však mali vrátiť aj časť ceny za letenku. Nikto sa však nestará, či máte so sebou lieky, ktoré máte užiť ráno, či máte so sebou veci na spanie, alebo nebodaj či nemáte neodkladné povinnosti hneď na druhý deň zrána a či ich zmeškaním nevzniknú poriadne finančné straty... To všetko je už iba váš problém. Keď si idete vyžiadať doklad o zrušení letu, dostanete tri riadky v angličtine a v nich zvýraznené, že išlo o zlé počasie. Takže žiadne vrátenie časti ceny letenky sa nekoná.

Kedysi som pracovala v Ivanke pri Dunaji. Viem, že naše letisko prijímalo lietadlá, keď Budapešť, Viedeň ba i iné letiská boli zatvorené, lebo tam bola hmla, či dačo iné, pretože toto letisko má výborné klimatické podmienky. Zaujímalo by ma - a nielen mňa - ako dlho bolo naše letisko 12. januára zatvorené, keď lietadlo s odletom z Ivanky o 19.30 h. nemohlo vzlietnuť. A prečo sme sa to dozvedeli až po odlete posledného lietadla z Bruselu na Viedeň.

Nuž, politici sa hádajú o tom, kto získa naše domáce letisko. Čo tak radšej preveriť úroveň služieb?

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?