Zákazník má nárok na pokladničný blok
Nielen slušnosť, ale aj naše normy určujú, že predávajúci nesmie zákazníkovi predať tovar po ukončení záručnej dlehoty. Je to pochopiteľné. Pochopiteľné by malo byť aj automatické vydanie pokladničného bloku pri kúpe.
Je to niekedy ako začarovaný kruh. Zákazník sa na tovar teší, kúpi si ho a zaplatí. Doma však s hrôzou zistí, že je po záručnej lehote. Nazlostený sa vráti do obchodu, aby výrobok vrátil, alebo mu ho vymenili za vyhovujúci. Vstúpi do obchodu, vytiahne peňaženku a vtedy ho obleje studený pot - zistí, že nemá pokladničný blok. Darmo prehádže aj celú svoju tašku, vyvráti vrecká a obráti naruby všetko, čo má na sebe. Všetko zbytočne. Pri kúpe mu jednoducho blok nevydali a on si ho v návale radostného očakávania od zábudlivého predavača nevypýtal.
Teraz nemá ani výrobok, ktorý by mohol použiť, pretože je po záruke, ani pokladničný blok, ktorý v prípade reklamácie potrebuje. Že je táto kombinácia nepravdepodobná? Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) nás presvedčili o opaku. Ich kontrola v nejednom prípadoch zistila, že predaj tovaru po záručnej lehote nie je u nás ojedinelým javom a že mnohí predávajúci sa neobťažujú vydať zákazníkovi to, čo mu právom patrí - pokladničný doklad o zaplatení tovaru alebo služby.
Napríklad vlani v decembri robili inšpektori SOI kontrolný nákup na trhovisku v prevádzke Drogéria na Žilinskej ulici. Kúpili tri druhy výrobkov v celkovej hodnote 94 korún. Po vyúčtovaní a zaplatení nákupu nedostali doklad o kúpe. Ďalej zistili, že šesť výrobkov v celkovej hodnote 2756 korún je po uplynutí lehoty najneskoršej spotreby. Išlo o farbu na vlasy & Fevia color loreál, farbu na vlasy Recital loreál, penu Styling, farbu na vlasy Wella, vodu po holení Mystery Australia Man a toaletnú vodu Kenzo. Prevádzkovateľ drogérie dostal pokutu 15-tisíc korún.
Vlani v decembri navštívili inšpektori SOI na Vianočných trhoch ambulantný predaj sviečok a vonných olejov. Kúpili ozdobné sviečky za 50 korún a opäť nedostali doklad o zaplatení. Prevádzkovateľa vyšla táto nepozornosť draho, pretože dostal pokutu 10-tisíc korún. Pokutu v rovnakej výške dostala aj spoločnosť Barrat, ktorá na trhoch predávala vianočné stromčeky. Inšpektori SOI si v rámci kontrolného nákupu kúpili jeden z nich za 1239 korún, no nedostali potrebný doklad o kúpe.
Poctivosť v podnikaní sa vypláca. Kto tvrdí opak, zrejme okráda zákazníka a môže ľahko naraziť. Tak ako sa to stalo predajcom, ktorých navštívila Slovenská obchodná inšpeškcia.
Marián Taller
ZÁKAZNÍK JE PÁN