Staromestskú ulicu chcú odbremeniť
Riešenie Staromestskej ulice považuje ateliér Jančina architekti len za začiatok odbremenenia zóny historického centra od tranzitnej dopravy, ktoré by malo pokračovať až po Kollárovo námestie, respektíve po Štefánikovu ulicu.
V celej tejto časti mesta architekti predpokladajú segregovanie hlavných dopravných ťahov ich zapustením pod úroveň terénu - vytvorenie podzemného tunela. „Na samotnej Staromestskej ulici znižujeme úroveň cestnej komunikácie o jeden meter pri zachovaní všetkých existujúcich napojení dopravy z mosta a nábrežia,“ uvádzajú.
V priestore nad novovzniknutým cestným tunelom navrhujú vytvorenie uličnej štruktúry, ktorá je v miestach významných priehľadov (z Kapucínskej ulice, z Rudnayovho námestia) doplnená priestormi na zhromažďovanie s pridanou hodnotou. Ďalšie námestíčko vytvárajú Jančina architekti v strednej časti ulice pri rozšírení hradieb. „Pri zohľadnení rôznych vplyvov sme sa nevyhli kompromisom, ako zakomponovať hradby do ulice tak, aby bol priestor pod sociálnou kontrolou a neskončil ako po samoúčelnej rekonštrukcii bez väzieb, funkcie a kontroly,“ tvrdia Jančina architekti.
Kvôli nevyužívaniu potenciálu Kapitulskej ulice je práve zvolenie vhodných funkcií podmienkou na oživenie Staromestskej ulice a nepriamo aj Kapitulskej, preto navrhujú po celej dĺžke nových budov živý parter - obchody, kaviarne. Vyššie podlažia sa môžu využívať podľa požiadaviek na komerčné účely.
Priestor medzi hradbami navrhujú prestrešiť. Vzniknutý priestor sa môže využívať ako galéria s interiérovou expozíciou, strecha vytvorí poloverejnú ulicu, ktorá bude v kontakte s novou zástavbou. Absenciu odstavných parkovacích miest v centre majú riešiť novo navrhované parkovacie plochy v priestore Kapucínskej ulice (celkovo 225 miest).
(brn)
VIZUALIZÁCIE - Jančina architekti