Nie je sporné, kto má čistiť stojiská nádob na odpad

23.5.2007
0
Páčil sa vám článok?

Článok, v ktorom tvrdíme, že každé znečistenie má konkrétneho pôvodcu, vyvolal rad otázok, ale aj urážlivých vyjadrení na adresu autora, redakcie a informácií z magistrátu.

Prešli sme si teda ešte raz normy, ktoré stanovujú, ako sa treba správať pri likvidácii odpadu z domácností. Napriek šermovaniu s verdiktmi ústavného súdu normy v tomto meste sú jasné a ústavné.

Nie je totiž pravdou interpretácia, že za čistotu okolo kontajnerových stojísk zodpovedajú len tí vlastníci nehnuteľností, ktorí majú toto stojisko umiestnené na svojom pozemku a za ostatné vraj zodpovedá obec. Práve táto interpretácia je v rozpore s ústavným ustanovením o rovnosti vlastníctva. Podľa nej by totiž tí, ktorí majú kontajnery na svojom pozemku, platili dvakrát - za seba i za ostatných - a ostatní by neplatili ani raz. Nehovoriac o tom, že z ďalších noriem plynie, že za znečistenie verejného priestranstva je zodpovedný jeho pôvodca.

Zároveň povinnosť starať sa o čistotu okolo kontajnerov správcovi bytového domu (je jedno, či ide o najatú spoločnosť, alebo fungujúcu samosprávu) vyplýva z povinnosti starať sa o spoločné priestory. A tým stojisko kontajnerov je, bez ohľadu na to, či ide o obmurovaný priestor so strieškou, alebo len priestor vyznačený na ploche pri dome. Povinnosť pracovníkov odvozu odpadov vyčistiť stanovište a jeho okolie do vzdialenosti 3 metrov platí výlučne v deň odvozu.

Okrem toho sa podľa stavebného zákona nesmie skolaudovať dom, ktorý nebude mať kontajnerové stojisko ako doplnkové zariadenie domu. A napokon táto povinnosť vyplývala aj zo zmluvy medzi majiteľom, prípadne správcom nehnuteľnosti a organizáciou, ktorá odpad odváža.

Vedúca referátu odpadov Magdaléna Krajčiová k tomu podotýka, že okrem všeobecne záväzného nariadenia o nakladaní s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi s celomestskou platnosťou by mali mať všetky mestské časti svoje vlastné všeobecne záväzné nariadenia o dodržiavaní čistoty a poriadku na svojom území. Ako príklad uvádza Petržalku, ktorá sa riadi vlastným nariadením už siedmy rok.

Fakty tiež hovoria, že nie je pravdou informácia o paušálnom poplatku za likvidáciu odpadu vo výške 1200 Sk za osobu a rok. Na území Bratislavy je zavedený systém množstvového zberu, čo znamená, že pôvodca odpadu platí len za odvoz takého množstva odpadu, aký vyprodukuje. Cena za odvoz jedného kilogramu je 5 korún.

Gustav Bartovic
Páčil sa vám článok?