FOTO a VIDEO Stavba D4R7: Bratislava má "dunajským súmostím" oficiálne šiesty most cez Dunaj

9.6.2020
Otvorenie Dunajského súmostia D4R7

Zdroj: nc

Páčil sa vám článok?

V rámci projektu stavby D4R7 sa dnes symbolicky spojili dva brehy Dunaja šiestym bratislavským mostom cez Dunaj. Na mieste pridali ruky k dielu aj súčasný šéf rezortu dopravy Andrej Doležal spolu s jeho predchodcom Arpádom Érsekom.

V rámci projektu D4R7 dnes osadili posledný konzolový segment nad Dunajským súmostím. Prechod cez Dunaj v rámci D4 zahŕňa štyri navzájom spojené mosty: tzv. Západné predmostie (dĺžka 785 m) - premosťujúce Jarovecké rameno, most cez Kajakársku dráhu (470 m), most cez Dunaj (430 m) a tzv. Východné predmostie (1250 m), ktoré premosťuje aj Biskupické rameno. A práve posledné dva spomenuté mosty sa podarilo aktuálne spojiť. 

"Symbolicky sa spájajú dva brehy Dunaja šiestym mostom cez Dunaj. Nie je to však len o moste, tento most je súčasťou veľkej stavby D4R7, samotného zhotoviteľa čaká ešte veľa práce, takže v tejto chvíli je potrebné poďakovať a oceniť dokončenie tejto stavby, ale zároveň popriať veľa úspechov aj so samotným dokončovaním," uviedol dnešný brífing na mieste "Dunajského súmostia" minister dopravy Andrej Doležal.

​"Som hrdý na to, že som to mohol začať pred 10 rokmi a potom realizovať posledné roky, pokiaľ som bol minister a vidieť, ako to dielo ide dopredu. I napriek tomu, že veľa ľuďom sa veľa vecí nepáči, ale je potrebné povedať, že tu je výsledok," povedal dnes bývalý minister dopravy Arpád Érsek s tým, že Slovensko sa aj týmto krokom v rámci plánovanej výstavby infraštrukúry pohlo dopredu.

Obaja ministri rezortu dopravy - súčasný aj bývalý, následne symbolicky priložili ruku k dielu na Dunajskom súmostí.

Koncesionár projektu D4R7 získal všetky povolenia na otvorenie diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 od križovatky Rovinka po križovatku Holice, podľa jeho zástupcu koncesionára Tomáša Bežillu čakajú už len na právoplatnosť, tú by mali nadobudnúť koncom júla tohto roka. Ako podotkol, aj napriek koronakríze a prijatým opatreniam sa im táto časť podarila dokončiť a nemuseli oddelovať termín otvorenia cesty pre verejnosť. Prepojenie so zvyšnými dovami mostami avizuje staviteľ v druhej polovici júla. To je však len hrubá stavba mosta, jeho finálne dokončenie by malo nastať v roku 2021.

 „Prepojenie dvoch veľkých častí Dunajského súmostia predstavuje značný míľnik celého projektu. Som hrdý na svojich kolegov. Pracovníci desiatich rôznych národností odpracovali nespočetne veľa hodín, aby túto fázu dokončili v danom termíne a v najvyššej kvalite. Ďalším našim cieľom je zrealizovanie aj zvyšných častí Dunajského súmostia, ktoré by sme chceli celé finálne odovzdať v roku 2021,povedal Michael Heerdt, generálny riaditeľ D4R7 Construction s.r.o.

Dĺžka je takmer 3 km, šírka 35 m, rozloha približne 100 000 m², použitých viac ako 110 000 m³ betónu, 40 000 ton výstuže, 4 000 ton predpätej ocele na vybudovanie Východného predmostia (18 mostných polí - pravidelné 70 m rozpätie), Západné predmostie (12 mostných polí - pravidelné rozpätie 67,5 m), most cez Dunaj (130m + 170m + 130m) a most cez Kajakársku dráhu (130m + 210m + 130m).

 Podľa zástupcu zhotoviteľa sú všetky mosty sú navrhnuté ako dodatočne predpäté komorové mosty s jednou 34,5 m širokou mostovkou. Nosná konštrukcia oboch predmostí má po celej dĺžke konštantnú výšku 4,3 m a zhotovuje sa technológiou výsuvnej skruže, čo je považované za pomerne unikátne technologické zariadenie a na Dunaji stavebník použil jedno z najväčších na svete.

Stavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 je nielen najväčším infraštruktúrnym projektom na Slovensku, ale i jedným z najväčších PPP projektov v Európe. 

(nc)

Páčil sa vám článok?