Obraz Predstaničného námestia sa zmení

20.3.2008
0
Páčil sa vám článok?

Na rohu Žabotovej a Šancovej ulice vyrastá nová dominanta - prevádzková budova Železničnej spoločnosti. Jej výstavba výrazne zmení a dotvorí charakter Predstaničného námestia, ktoré je jednou z brán mesta.

Rozdelenie Železníc Slovenskej republiky na dva samostatné podniky so sebou prinieslo nutnosť riešenia mnohých technických problémov. Jedným z nich bolo umiestnenie pracovníkov Železničnej spoločnosti. Vzhľadom na vysoké poplatky za prenájom priestorov v Bratislave vedenie spoločnosti schválilo riešenie výstavby novej prevádzkovej polyfunkčnej budovy.

 „Ako autorská dvojica sme spracovávali od roku 1983 dostavbu mestského bloku Holekova - Murgašova - Šancová - Žabotova ulica, ktorý sa postupne dobudováva a, samozrejme, v priebehu rokov aj mení,“ hovorí o začiatkoch celého projektu Ivan Gürtler. „Mesto už vtedy požadovalo dobudovanie tohto bývalého dvojbloku do jedného mestského bloku polyfunkčnými objektmi. Život si vyžadoval zmeny funkčných náplní, aplikovanie moderných konštrukčných a technologických princípov a materiálov. Tie boli zohľadnené pri návrhu nárožia Šancová - Žabotova. Tvoria ho dva objekty, jeden administratívny, druhý obytný s polyfunkčnými partermi, nadväzujúce na predchádzajúce bloky pozdĺž Šancovej ulice.“

Nová budova prispieva k stvárneniu Predstaničného námestia, ktoré bolo nedávno predmetom urbanisticko-architektonickej súťaže s dôrazom na plynulé začlenenie vo významnej lokalite centrálnej mestskej zóny. Funkčnosť je obmedzená priestorom, preto vo vertikálnej hmote (2. - 13. nadzemné podlažie) bude pôdorysne kopírovať „ostré“ nárožie oboch ulíc.

Keďže budova sa bude nachádzať na rušnej dopravnej križovatke, jedným z najdôležitejších nárokov bolo eliminovanie hluku, prašnosti a exhalátov z dopravy. Preto bude vybavená takzvanou dvojitou sklenou fasádou, ktorá vytvára protihlukovú bariéru. Medzipriestor pred oknami s hliníkovými žalúziami chráni pred oslnením, umožňuje priame vetranie, čo poslúži na šetrenie energií najmä v zime. Budova nie je klimatizovaná, ale klasický systém vetrania a kúrenia je doplnený vzduchotechnickým zariadením na dokurovanie, dovetrávanie a dochladzovanie.

 „Realizácia stavby sa začala v júli 2002 a dokončenie je plánované v júni 2004“, uviedol Miroslav Janíček zo spoločnosti Reding Bratislava, ktorá je dodávateľom stavby. „Najzaujímavejšie na tomto projekte je práve zakladanie stavby, pretože sa ide do hĺbky štyroch podzemných podlaží a stavba sa realizuje v zastavanom priestore. Bola uskutočnená injektáž okolitých budov, priestory sa stále monitorujú, vyhodnocujú a je spracovaná fotodokumentácia, či nenastávajú našou činnosťou deformácie okolitých stavieb.“

(lau)

Takto by mala vyzerať nová budova Železničnej spoločnosti.
VIZUALIZÁCIA - ŽS
Páčil sa vám článok?